субота, 26. октобар 2024.

Nemačka i još ponešto 2024. (2. deo)

ROTENBURG OB DER TAUBER, LORŠČ I VORMS

 

   Iz Pasaua smo ujutru nastavili kroz Bavarsku do tristotinak kilometara udaljenog Rotenburga ob der Taubera, tj. do Rotenburga na reci Tauber. Bavarska je jedna od najrazvijenijih nemačkih pokrajina, u kojoj većinu stanovništva čine katolici. Kada se 1871. godine Bavarska pridružila Severno nemačkom savezu dobila je veliki broj privilegija, među kojima su bile samostalna diplomatija, železnica, poštanske usluge i sl. I danas kao federalna republika Bavarska nastavlja da samostalno donosi političke odluke i često druge provincije stavlja pred svršen čin.

Rotenburg ob der Tauber.



   Što se tiče Rotenburga, to je mali, ali potpuno očuvani srednjovekovni grad, koga okružuju bedemi iz 14. veka. Međutim, nije fora u njegovim zidinama, kulama i bastionima, baš kao ni u njegovim crkvama ili gradskoj kući. Ono što privlači hiljade turista u ovo mesto su kuće urađene u “holzfachwerk” tehnici, iliti po srpski bondruk. To su oni objekti sa drvenim kosturom, vidljivim na fasadi. U životu nisam video toliko kuća ovog tipa na jednom mestu. Fantastično!

Rotenburg ob der Tauber.



   Mislim da uz Rotenburg najbolje ide pridev “bajkovit”, pošto se čovek u ovom gradu oseća kao da je usred neke priče braće Grim.Odličan je Rotenburg na Tauberu, nema tu šta da se mnogo filozofira. Utisak nije pokvarila ni dosadna kišica, koja je padala ceo dan. Sve je ovde bilo dobro, osim njihove čuvene poslastice šnebal, koja je krš. Kakva i može da bude kada su joj jedini sastojci brašno, jaja i šećer.

Rotenburg ob der Tauber.



   Nakon što smo prespavali u Rotenburgu uputili smo se ka dvestotinak kilometara udaljenom Vormsu. U stvari, prvo smo otišli do opatije Loršč, od koje ima samo 17 km do Vormsa. Radi se o jednom od najznačajnijih karolinških manastira. Iako je veći deo kompleksa stradao, to što je ostalo spada u najvažnije preromaničke građevine Nemačke. Zbog toga je opatija Loršč uvrštena na Uneskovu listu svetske kulturne baštine. Da budem precizan, očuvana je kapija iz 9. veka, tzv Torhale, kao i deo crkve.

Loršč, Torhale.


   Manastir je 764. godine osnovao jedan franački vlastelin. Da bi ova opatija postala zanimljiva hodočasnicima u nju su donešene mošti svetog Nazarija. Godine 772. manastir Loršč je predat Karlu Velikom i tako je postao carska opatija. Tokom 9. veka, zahvaljujući svojoj biblioteci i skriptorijumu Loršč je postao važan kulturni centar. U njega su i dalje hrlili hodočasnici iz čitave Evrope, a o njegovom značaju kazuje i to što je ovde sahranjen Ludvig II Nemački, kao i njegov sin. Tokom Tridesetogodišnjeg rata, tačnije 1621. godine Španci su opljačkali opatiju i srušili većinu njenih građevina.

   Kao što već rekoh, preživela je kapija (Torhale). Ona mi je bila baš zanimljiva pošto sam se prvi put sa nečim takvim susreo. U pitanju je prolaz sa tri luka, iznad kojih je spratna konstrukcija. Ima četiri pilastra (polustuba) u donjem delu i deset manjih lažnih” pilastra na spratu. Fasada joj je dvobojna (crvenkasti šestougaonici i kvadrati na beloj pozadini). Na obe uže stranice ovog zdanja nalazi se po jedna polukružna apsida. Neobično, nema šta. Što se tiče bazilike, od nje je sačuvan deo prizemlja sa tri luka, kao i sprat iznad.

Loršč, bazilika.


   Odmah pored lokaliteta nalazi se muzej koji je jednim delom posvećen opatiji, a većim delom istoriji pušenja, gajenja i prerade duvana, pošto je okolina Loršča od davnina poznata po uzgoju ove biljke. Na obodu ove varošice još uvek stoji jedan ogromni stari drveni silos za čuvanje i sušenje duvana. Nedaleko od njega napravljeno je tzv. karolinško selo, tj replika naselja iz toga doba, ali to je bezveze odrađeno.

   Tokom naše posete muzeju u jednom momentu se začuo nekakav alarm. Pomislio sam da je neko od posetilaca zakačio vitrinu, pipao izložene eksponate ili zašao negde gde je zabranjeno, ali ništa se slično nije desilo. Dok je sirena zavijala skapirao sam da su se svima od prisutnih uključili i alarmi na mobilnim telefonima. Dobio sam i poruku ispisanu krupnim crvenim slovima. Pisalo je nešto na nemačkom tipa achtung, achtung! Kreteni su u celoj državi imali uzbunu, tj. vežbu u slučaju ruskog napada. Pretpostavljam da zvanično nisu tako formulisani razlozi za tu akciju, ali s obzirom na trenutnu situaciju u svetu nema sumnje da je to u pitanju. Ne znam šta je bilo planirano da ljudi rade za vreme uzbune i kako se procenjuje da li je vežba bila uspešna. Sudeći po gestikulaciji zaposlenih u muzeju imam utisak da su se sprdali. Kako i ne bi, dakle, kad Rusi budu opalili balističke rakete na Švabe, ovi će da uključe alarm i onda, valjda, sledi “atomski desno”, tj. “Atombombe recht”. I to je to, tako će da se spasu.

   Nakon Loršča otišli smo do obližnjeg Vormsa, mesta gde se odigrala radnja čuvenog srednjovekovnog epa “Sage o Nibelunzima”. Godine 411. rimski car, uzurpator, Jovin je svojim saveznicima Burgundima dozvolio da se nasele u ovoj oblasti  i Vorms je postao prestonica Burgundskog kraljevstva. Njihovu državu uništio je slavni rimski vojskovođa Aecije, uz pomoć Huna, čiji je bio talac kao klinac. U bici kod Vormsa 436. godine navodno je ubijeno 20.000 Burgundaca, uključujući i njihovog kralja Guntera. Vorms je poznat i po tome što je u njemu 1521. godine Karlo V, car Svetog rimskog carstva, izdao edikt, kojim je proglasio Martina Lutera jeretikom. Tokom II svetskog rata saveznici su u jednom danu bacili 1.100 tona bombi na ovaj grad. Tom prilikom je teško stradala i katedrala, koja je, zapravo, bila glavni razlog za naš dolazak u Vorms.

Vorms.


   Ova romanička bogomolja izgrađena je u 12. veku, tj., da budem precizniji, veći deo posla je završen do 1181. godine, ali bilo je nekih dogradnji i u 13. i 14. veku. Posvećena je sv. Petru. U pitanju je bazilika sa kupolom, pevnicama i transeptom. Na sva četiri svoja ugla ima po jedan okrugli toranj.

Katedrala u Vormsu.


   Dobra je Vormska katedrala, pogotovo spolja, gde je u većem delu dominantna romanika, mada ima i gotičkih detalja, kao što su recimo zanimljive gorgojle. To su kišni odvodi u obliku grotsknih skulptura ljudi, životinja i fantastičnih bića.

Gorgojle.


   Kao što već rekoh, gotička unutrašnjost ove crkve me nije posebno impresionirala, ali zato jeste jedna “dirljiva” versko-umetnička instalacija. Naime, na dva postolja, jedno do drugog, postavljena je lampa, napravljena od čaure granate sa ukrajinskim grbom i tradicionalna jevrejska kapa – kipa. Pored njih je sledeći natpis: Prvo ide biblijski citat “Tada su iskovali plugove od svojih mačeva i kalemarske noževe od svojih kopalja”, a onda sledeći tekst “Ova lampa je iskovana i napravljena od čaure jedne artiljerijske granate, koja je ispaljena u ukrajinskom ratu. Pored nje je jedna jevrejska kapa (kipa), koja podseća na žrtve masakra nad Jevrejima 7. Oktobra 2023., koji je pokrenuo rat u Gazi. Svetlost koja gori je znak nade i poziv na molitvu za ljude u Ukrajini, Izraelu i Gazi. Mir na zemlji! ”. Ispod natpisa su zastave Izraela i Ukrajine sa sve golubom koji nosi maslinovu grančicu. Kakvo proseravanje! Ima li boljeg primera licemerja? Švabe žale Ukrajince i Jevreje!



 


Нема коментара:

Постави коментар