ERZURUM
Iz
Sivasa smo otišli u Erzurum. I u njemu sam ranije bio, doduše na kratko, svega
pet, šest sati prilikom povratka iz Irana 2009. godine. Erzurum je jedan od
većih i važnijih gradova na severoistoku Turske. Okružen je potpuno golim
planinama, a leži na nadmorskoj visini od 1.900 metara.
Osnovali su ga Jermeni i tada se zvao Karin.
Onda jermensku državu komadaju Rimljani i Sasanidi (Persijanci), a ovaj grad
387. godine završava u rukama Romeja, koji ga preimenuju u Teodosiopolis. Odmah
su ga dobro utvrdili, jer je imao važnu ulogu, pošto se nalazio na istoku Vizantijskog
carstva, koje je u to doba bilo maltene u permanentnom sukobu sa Persijancima.
Kasniji carevi, Anastazije I i Justinijan, će dodatno ojačati njegovu
fortifikaciju. Godine 700. osvojili su ga Arapi (Omajadi) i služio im je kao
baza za upade na vizantijsku teritoriju. U 10. veku Vizantinci oslobađaju
Teodosiopolis, a nakon poraza u bici kod Mancikerta zauzeli su ga Seldzuci. U
stvari, njime su vladali Saltukidi, dinastija koju je osnovao jedan od
komandanata seldzučkog sultana Alp Arslana. Sedište Saltukida bio je Erzurum i
grad je tokom njihove vladavine više puta napadan od strane Seldzuka i
Gruzijaca. Godine 1202. Seldzuci su najzad osvojili Erzurum i srušili dinastiju
Saltukida. Onda 1242. grad pustoše Mongoli, a nakon propasti Rumskog sultanata (seldzučke
države) 1308. godine, pada u ruke Ilkanida. Kasnije će jedno vreme njime
vladati Grci, tj. Trapezuntsko carstvo, a posle njih Crni ovnovi, Tamerlan, pa
Beli ovnovi. Zatim prelazi u ruke Safavidske Persije, da bi ga 1514. godine
zauzele Osmanlije.
Erzurum. |
U 17. veku Erzurum je bio centar pobune,
koju je podigao ovdašnji beglerbeg protiv centralne vlasti. Iranci, na čelu sa
Nader šahom, zauzeli su Erzurum 1733. godine, ali su ga Osmanlije 1747. godine
povratile. Za vreme poslednjeg tursko – persijskog rata 1821. godine odigrala
se bitka za Erzurum u kojoj su Iranci (dinastija Kadzara) odneli pobedu. Grad
su dva puta zauzimali Rusi, 1829. godine i kasnije 1878. godine, ali su ga oba
puta nakon mirovnih pregovora vratili Turcima. Tokom tih rusko – turskih ratova
ovdašnji Jermeni su bili na strani Rusa, te su zbog toga, nakon ruskog
povlačenja strašno stradali. Progoni Jermena počeli su još krajem 19. veka
tokom vladavine sultana Abdul Hamida II u tzv Hamidijskom masakru. Inače, u tom
pogromu nad Jermenima prilično su se istakli i Kurdi. To je praktično samo bila
predigra za pravi genocid koji će se desiti tokom I svetskog rata. Kada su Rusi
1916. godine ušli u Erzurum, od nekadašnje jermenske populacije, koju je činilo
više od 40.000 ljudi, zatekli su samo 200 živih Jermena.
Dosta sa istorijom! Obilazak Erzruma
započeli smo odlaskom do Jakutije medrese iz 1310. godine. Podigao ju je
ilkanidski guverner Hodza Jakut. Radi se o građevini pravougaone osnove, sa
unutrašnjim dvorištem, oko koga su bile prostorije za učenike. Ulazni portal je
bogato dekorisan reljefima. Imala je dva minareta, ali je samo jedan sačuvan.
Ceo je ukrašen geometrijskim motivima urađenim kombinacijom pločica i cigala.
Jakutiji medresi je pridodato i jedno kumbe (grobnica). U njoj je danas smešten
Muzej tursko – islamske umetnosti i etnografije.
Jakutija medresa. |
Dalje smo se uputili ka Ćifte minareli
medresi (Medresi sa dva minareta). Ulica koja vodi do nje je bila zatvorena i
puna pandura, pa samo morali malo da kružimo. Osim toga, u toku je bilo opšte
sređivanje tog dela grada, koje je uključivalo i asfaltiranje ulica. Razlog za
to je bio sutrašnji dolazak Erdogana u
Erzurum. Na sve strane bili su postavljeni bilbordi sa njegovim likom i tekstom
“dobrodošao”.
Nedaleko od medrese postavljala se montažna
tribina i kačili su se razglasi. Malo je falilo da ne uđemo u Ćifte minareli medresu,
jer su se, baš kad smo mi došli, spremali da je zatvore zbog posete neke
delegacije. Nekako smo se, ipak, umuvali i mi.
Medresu sa dva minareta je podigla ćerka
seldzučkog sultana Kejkubada I. Postoji mišljenje da je ona, u stvari, bila
probni model za izgradnju Gok medrese u Sivasu. Kao što joj ime kaže, ima dva
minareta i standardni raskošno ukrašeni ulazni portal. Sa obe strane vrata
nalazu se po panel sa reljefima. Na jednom od njih je prikazan dvoglavi
seldzučki orao. Sve u svemu, sjajna
građevina.
Ćifte minareli medresa. |
Nedaleko od Ćifte minareli medrese nalazi se
tzv. Tri kumbeta (Uč Kumbetler). Od njih se posebno izdvaja grobnica jednog od
emira Saltuka. U pitanju je građevina oktagonalne osnove, a napravljena je
kombinacijom kamenih tesanika crvene i bele boje.
Tri kumbeta. |
Grobnica emira Saltuka. |
Sledeća na redu bila je Velika iliti Ulu
dzamija, koju su takođe podigli Saltuci 1179. godine. Ništa u njoj mi nije bilo
posebno zanimljivo, osim grupe klinaca koja je izvodila prave vratolomije
prevrćući se po mekanom tepihu.
Ulu dzamija. |
Na kraju dana otišli smo do Erzurumske
tvrđave u kojoj i nema bogzna šta da se vidi, osim što se sa nje pruža lep
pogled na grad i gole, ali zelene planine koje ga okružuju. Sa neke od tih čuka
posmatrao je 1829. godine ovo mesto i Puškin, prilikom ruskog vojnog pohoda u
kome je bio učesnik. Puškinu se nije baš dopao Erzurum. Kako sam kaže, očekivao
je azijsku raskoš, a zatekao je azijsku bedu. Erzurum se nije preterano dopao
ni mojim saputnicima, za razliku od mene kome je bio ok. Možda ja i nisam
objektivan, pošto me iz nekog razloga privlači taj turski istok i to podjednako
i ovaj severoistok, kao i jugoistok koji sam obilazio prošle godine. Turci sa
zapada države, iz Istanbula i sa Mediterana, znaju da sa visine gledaju na
istočni deo Turske i da ga zovu “Divlji istok”. Kao što
već rekoh, meni je Erzurum prijao, jedino mi se nije dopao njihov specijalitet,
dzag kebab. Bio je prilično žilav, a možda sam samo izabrao lošu kafanu.
Erzurumska tvrđava. |
Erzurum sam posetio 2011. Sad baš gledam slike i podsećam se. Istorijske stvari u njemu su super, to je baš baš bilo wow! Znači ok grad, ništa spec, ali dobar. Inače, kad pričaš sa Turcima diljem zemlje, svi kažu da je najkonzervativniji grad u celoj zemlji. Pričale mi Turkinje iskustva kako šetaju normalno ulicama, a lokalci ih psuju i časte najpogrdnijim nazivima jer nisu zabradjene itd... Što je najgore, i drugar koji je naš, a bio u Turskoj 25x ima isto mišljenje, i njega neka deca spopadala po ulici: Brate, jesi musliman, muslim good i slične gluposti. :D
ОдговориИзбриши