петак, 1. октобар 2021.

Kolima kroz Tursku 2021. (1. deo)

 

TRAČKE GROBNICE NA PUTU ZA TURSKU

 

   Zbog korone ovaj put nisam imao mnogo dilema oko izbora destinacije. Pošto je i dalje većina zemalja zajebavala sa uslovima za ulazak u njihove države, odlučih da opet putujem u meni omiljenu Tursku. Po mojim merilima Turci su tokom ove pandemije bili korektni što se tiče tih uslova putovanja i zaslužili su da kod njih ostavim lovu. Ovo mi je ko zna koje putešestvije po Anadoliji i sa njime završavam sa kopnenom Turskom. Bukvalno ću obići sve što do sada nisam video, a želeo sam. Uradio sam servis na hjundaiju i 10, primio drugu dozu vakcine, izvadio HES kod i putovanje je moglo da počne. Sa mnom su pošla još dvojica prijatelja, stari saputnici sa raznih lutanja po belom svetu.



   Krenuli smo par sati iza ponoći da bi smo izbegli gužve koje su u to vreme bile na graničnom prelazu Gradina između Srbije i Bugarske. Ideja je bila da na granicu dođemo oko 5 ujutro, kada ne bi trebalo da se mnogo čeka na prelazu. To smo i uradili, ali dzaba, na ulasku u Bugarsku sačekala nas je par kilometara dugačka kolona vozila. Jebiga, šta da se radi! Ništa, čekali smo i posle nekih 5 sati uđosmo u Bulgariju.

   Usput smo se zaustavili samo jednom zbog sipanja goriva, a onda smo malo posle Haskova sišli sa autoputa, kod sela Aleksandrovo, zbog jednog tračkog tumula koji se tu nalazi. Trački vladari i važne ličnosti sahranjivani su ispod humki (tumulusa). Zapravo, prvo bi bila ozidana kamena grobnica, preko koje bi kasnije nasuli veliku količinu zemlje. Radi se o izuzetnim istorijskim spomenicima i ja sam pre nekih pet, šest godina obišao najpoznatije, tj. najreprezentativnije tračke grobnice po Bugarskoj. U stvari, samo dve nisam video. Jedna je ova u Aleksandrovu, a druga je kod sela Mezek, na tromeđi Bugarske, Grčke i Turske. Rešio sam da njih posetim tokom ovog putovanja.

Aleksandrovska grobnica.



   Grobnica u Aleksandrovu je iz 4. veka pne, a poznata je po fenomenalnim freskama, koje se nalaze na frizu oko kupole. Na njima su prikazane scene lova. Nekoliko konjanika i pešaka, uz pomoć pasa lovi divlje svinje i jelene. Posebno upada u oči predstava nagog muškarca (protumačenog kao Zalmoksis – dakogetsko božanstvo) kako zamahuje labrisom (dvostrukom sekirom) u pravcu divljeg vepra. Nekada je labris bio simbol kraljevske moći, a sada su ga prisvojila lezbejska udruženja. Pomenuti crteži su sjajno sačuvani i lepo se mogu videti razni detalji, kao što su recimo: garderoba, oružje lovaca i konjska oprema.

Aleksandrovska grobnica.



   Nakon obilaska Aleksandrovske grobnice odvezli smo se u mesto Ljubimec, udaljeno nepunih tridesetak km od graničnog prelaza sa Turskom. Tu smo se smestili u malom pristojnom hotelu.

   Kada smo se odmorili i isrkali po kafu otišli smo u selo Mezek zbog tamošnje tračke grobnice. Ova, za razliku od Aleksandrovske, nije oslikana, ali zato ima dromos (hodnik) dugačak 20,65 m, koji vodi do grobne odaje u kojoj se nalazi nekoliko sarkofaga. Datuje se takođe u 4. vek pne. Nema šta, sjajna je i ona!

Grobnica u Mezeku.


   Na drugom  kraju Mezeka nalazi se Neutzikon, jedna od najbolje očuvanih tvrđava u Bugarskoj. U pitanju je nepravilno pravougaono utvrđenje, dimenzija 110 x 60 m, koje ima 9 kula. Misli se da je podignuto u 11 – 12. veku, tj. da je verovatno tada obnovljeno neko starije utvrđenje, koje se tu nalazilo.

Tvrđava u Mezeku, Neutzikon.


   To je bilo sve za prvi dan. Malo li je, posle tolike vožnje i pet sati dreždanja na granici! Vratili smo se u Ljubimec na zasluženu večeru, koju čašicu pića, tuširanje i odmor pred sutrašnje putovanje za Bursu.

 

9 коментара:

  1. Baki ponovo jaše! :) Pa gde si čoveče, ubiću te što nisi prijavio nove putopise!!! Vidi, bio sam u Bugarskoj 10 puta, verovao ili ne, nikad čuo za Aleksandrovsku grobnicu i Mezek, kao i tvrdjavu pored. Prosto sam šokiran! Bruka! :) Ja bio u Turskoj 3x od jula 2020 do jula 2021. 2 leta i 1 zima, posetio masu stvari. Prošlo leto celu obalu sa 33 antička grada, sve od Čanakalea do Adane, a letos nastavio od Adane, pa ceo Kurdistan turski i nešto oko Sivasa. Zimus sam bio nešto oko crnomorske obale, Safranbolu, Bolu, Iznik, Eskishehir, Kutahyu, Aizanoi i Afyon poznatiji kao Ajfon 14 :D i A

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja ti Tursku obilazim već 20 godina. Sve što si nabrojao sam video. Ostale mi još dve regije da obidjem i da završim sa celom Turskom (Likijsko poluostrvo i potez od Alanje do Antakije)

      Избриши
  2. Evo me Tales, gde si bre ti! Ja sam ti ranije obišao sve te bitne tračke grobnice osim Aleksandrovske. Meračio sam je dugo, medjutim uvek me je nešto sprečavalo. Evo sad je konačno obidjoh. Za graobnicu u Mezeku nisam ni ja znao, a onda sam malo pred put na guglovoj mapi gledao šta ima u okolini i nadjoh nju i tvrdjavu.

    ОдговориИзбриши
  3. Nije valjda da si bio u tračkoj grobnici Sveshtari gore na severu? Ja bio prošle 2020 godine, i nisu dali nikome da udje u glavnu, samo u onu copy paste! Raspravljao se, ali dzabe, ne puštaju, sila nema. Na kraju rekoh mrš, jebavao sam se po gudurama, da me ne bi pustili. Kazanlk sam bio još pre 10ak godina, ušao sam bio u glavnu. Nešto posle toga kažu da je zatvorena za posetioce do dan danas. Jesi ulazio u obe originalne ili u kopije?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bio u Sveštariju pre 5, 6 godina i tada nije postojala replika. Ulazilo se u originalni tumul, ali samo sa vodičem na svakih recimo sat vremena (zbog vlage koju proizvode posetioci svoijn disanjem)i moglo je da se ostane samo otprilike 20 minuta. Prolazilo se kroz neka hermetička vrata. Zapamtio sam i da je vodičica imala super priču. Jesi li bio u obližnjoj alavitskoj tekiji (Demir baba teke). Ona mi je isto bila zanimljiva.

      Избриши
  4. Ej, nisam bio tu. Ponovo tek sad ovo vidim prvi put. Zapravo, možda i lažem. Moguće da sam znao da to postoji, ali je stop tog dana od Silistre bio terrible, pa sam se jedva dobacio i dovde (post-covid period posle prvog lokdauna, jun 2020, ljudi totalna paranoja). A trebalo je da stignem u Šumen, koji je daleko. Tako da nisam bio uglavnom.

    ОдговориИзбриши
  5. A ne reče u Kazanlučkoj jesi ulazio u original ili replici?

    ОдговориИзбриши