недеља, 1. новембар 2020.

Kolima do turskog Kurdistana 2020. (7. deo)

 

GOBEKLI TEPE & DARA

 

   Ujutro smo se uputili ka Mardinu, s tim što smo planirali da usput obiđemo dva arheološka nalazišta i jedan manstir. Prvi od lokaliteta je Gobekli Tepe, koji je udaljen svega 12 km od Šanliurfe. Radi se o telu, prečnika oko 300 m i visine 15 m. Ovde je pronađeno najstarije svetilište na svetu. U pitanju su krugovi sačinjeni od krečnjačkih stubova oblika slova T. Površine tih stubova su često ukrašene reljefima raznih životinja (veprovi, ptice, zmije, škorpije, vukovi, gušteri itd.). Na jednom od njih isklesan je nekakav gušter, ali u tako dubokom reljefu, da izgleda kao skulptura nakalemljena na taj stub. Inače, ovi kameni stubovi najverovatnije predstavljaju krajnje stilizovane ljudske statue.

Gobekli Tepe.

 

   Svetilišta Gobekli Tepa su nastala u periodu od 9.600 pne, pa do 8.200 pne (prekeramički neolit) i smatra se da su ih podigli lovci sakupljači, što je potpuno novo saznanje u praistorijskoj arheologiji. Ovaj lokalitet su 1994. godine otkrili nemački arheolozi na čelu sa Klausom Šmitom.

Gobekli Tepe.


 

   Oduševio me je Gobekli Tepe, a bogami i to kako su Turci za relativno kratko vreme, od kada se krenulo sa iskopavanjem ovog lokaliteta, napravili nad njim zaštitnu konstrukciju, a onda i obezbedili svu infrastrukturu za posetioce. Uz sve to, u zgradi novog muzeja u Šanliurfi postavili su rekonstrukciju ovdašnjeg svetilišta, oslobođenu od “dodataka” iz mlađih faza. Mogu samo da kažem bravo!

Gobekli Tepe.

 

   Nakon dugog i detaljnog razgledanja ovog arheološkog nalazišta uputili smo se ka Dari, koja se nalazi tik uz samu sirijsku granicu. Nekada je to bio strateški važan vizantijski grad na granici sa njihovim ljutim neprijateljima Sasanidima. Osnovao ga je Anastasije I (491 – 518), kao bazu za ratove, koje je od 502. do 506. god. vodio protiv pomenutih Persijanaca. Zbog blizine neprijatelja rađen je u velikoj brzini i dovedeni su majstori iz cele Gornje Mesopotamije. Nazvan je, kako drugačije, nego Anastasiopolis. Ta ubrzana gradnja, tj. fušarenje, dovelo je do toga da je morao da ga obnavlja već Justinijan, koji ga je i preimenovao u Justinijana Nova.

Dara, nekropola.


 

   Prvo smo obišli izuzetno impresivnu nekropolu sa grobnicama uklesanim u stenama. Posebno je upečatljiva jedna ogromna, da kažem trospratna. Ulaz u nju je bogato ukrašen reljefom koji je dosta oštećen. U pitanju je religijska scena u kojoj se može raspoznati Jezekilj. U ovoj grobnici je pronađeno baš mnogo ljudskih ostataka. Misli se da su u pitanju žrtve sasanidskog osvajanja grada 573. godine, a grobnica se datuje u 591. godinu, odnosno nakon vizantijskog oslobođenja ovoga mesta.

Dara, nekropola.


 

   Odlično je sačuvano i pedesetak metara popločane ulice, široke skoro 6 metara, kao i jedan most sa tri, još uvek vidljiva, luka. Opstala je i jedna od gradskih kapija, mlin i nekakvo postrojenje za distribuciju vode. Kad smo već kod vode, najzanimljivije su, a svakako i najgrandioznije dve ogromne cisterne. Duboke su oko 25 m, a nalaze se ispod nekih savremenih, ubogih kuća, koje su podignute na vizantijskim temeljima. Inače, Dara je poznata i po tome što su u njoj, i to u dva navrata, 1915. god. izvršeni masakri nad Jermenima deportovanim iz Dijarbakira, Mardina i Erzuruma. Tada su ove cisterne bile do vrha ispunjene njihovim leševima.

Dara, cisterna.


 

   Svi ti ostaci vizantijskog grada nalaze se usred modernog naselja. U stvari, daleko je Dara od modernog naselja, mnogo bolje je reći savremenog. To je jedno tipično bliskoistočno prašnjavo selo, sa kućama podignutim na temeljima drevnih građevina. Za izgradnju tih objekata, naravno, korišćen je kamen sa vizantijskih zdanja. Gotovo da nismo videli živog čoveka tokom par sati smucanja po ovom selu. To i ne čudi, s obzirom kako je sunce pržilo. Jeste bilo vruće, ali vredelo je, pošto se radi o ekstra dobrom lokalitetu.

Dara, postrojenje za vodu.

Dara, grobnice.

 

   Preživesmo nekako obilazak Dare po paklenoj vrućini, te smo seli u hjundai, odvrnuli klimu na maksimum i uputili se ka Dejrulzafran manastiru, poznatom i kao Mor Hananja (sv. Ananije). Inače, dok smo se ovih par dana muvali duž sirijske granice dva puta nas je zaustavljala žandarmerija. U oba slučaja tražili su da vide naše pasoše. Proveravali su samo pečate, tačnije gledali su odakle smo ušli u Tursku. Očito im je samo bilo bitno da nismo došli iz Sirije.

Dejrulzafran manstir.

 

   I tako dođosmo do Dejrulzafrana, koji je svega par kilometara udaljen od Mardina. Na našu veliku žalost, ovaj sirijski pravoslavni manastir bio je zatvoren zbog korone. Kao što malopre rekoh, pripada Sirijskoj pravoslavnoj crkvi, koja spada u jednu od autokefalnih istočnih crkava. Nastala je nakon Halkedonskog sabora 451. godine, odvajanjem sirijskih monofizita od Antiohijske patrijaršije. Manastir je osnovan 493. godine, a od 1166., pa sve do 1923. bio je sedište sirijskog patrijarha. Šteta, što nismo uspeli da ga posetimo. Smucali smo se neko vreme duž njegove ograde, a onda smo digli ruke, seli u kola i odvezli se u Mardin.


 

 

7 коментара:

  1. Gobekli Tepe fin lokalitet, kao najstariji, ali zapravo najstariji do sada pronadjen. Kokino u MKD je isto staro. Mnogo sam tanak sa tom neo-pra-whatever istorijom. Pre antike ne priznajem da su postojali ljudi (ne i bukvalno!). :D
    Dara je bila super! Baš sam uživao tamo u tih sat-dva lutanja. Podzemne cisterne su wwooooow. Ne sećam se da sam ikad video tako dobre cisterne u životu. Prvi put čujem za ove leševe kojim su ispunjavane. Odakle ti taj podatak?
    Mor Hananyo sam bio, on je na 5km od Mardina. Imao sam tipičnu Tales-story. Ja sam u Dijarbakir prvo išao iz Gobekli tepea direkt. I tu obišao asirsku crkvu. Zamolio sam ih da zovu Mor Hananyo i najave me da dodjem na noćenje. Oni još tad rekli kao ne može. Ali mislim ne može... Za mene ta reč neprihvatljiva. :D
    I ja odem posle Mardina tamo, stignem u tipa 5. Oni kažu zatvaraju upravo. Ček rekoh, piše na netu i na Google Maps do 6 radite. Kao to nije tačno, do 5. Rekoh ja sam pravoslavni brat iz Srbije, prespavao bih, najavio se itd. I dečko Asirac sa kojim sam razgovarao na ruskom (radio tamo dugo) baš bio dr. Kadzija, zvao nekog drndavog monaha koji mrzi otprilike ceo svet, i on rekao naravno, odjebi Srbina, ne može. I ja tu buknem, kažem alo majstore, sramota, tako li se govori gostima, pa još pravoslavcima! Na foru lik bio ma ko te j.... I sad ja tu šta ću, sedim besan. A čuvar Kurd, zamisli. I on malo malo pa zivka i na kraju pozove direkt papu manastira! I ovaj kao naravno, dovedi ga u manastir. Ime mu je Saliba (u prevodu Krst). Eto, monah pravoslavac i taj dečko me otkačili na prvu, boli ih uvo, a glavni papa me primio na noćenje! Cirkus. Unutra je lepo, ima ostataka Sunčanog hrama (Asirci su bili sun worshippers pre nego što su primili hrišćanstvo), kao i nekih starih grobova. Mada je to dosta obnavljano. Večerao sam sa njima, upoznao jednog dečka iz Libana koji tu došao par meseci da nauči asirski! Upoznao sam i tog oca Gabrijela, mrguda koji me otkačio. Ono je bilo Ber Grils iskustvo. :D

    ОдговориИзбриши
  2. Nije tu stvar u starosti lokaliteta, ima starijih po svetu koliko hoćeš. Naime, do pronalaska Gobekli tepea, smataralo se da se prva svetilišta pojavljuju tek u neolitu, kada su ljudi formirali stalne naseobine, izumeli grnčariju, pripitomili životinje i kultivisali žitarice. Međutim, Gobekkli tepe su podigli tzv lovci sakupljači i u tome je fora.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da li veruješ da su lovci sakupljači bili capable da uklešu one guštere i lisice onako precizno pre XXXXX god? Hm...

      Избриши
    2. Ma, kakve to veze ima što je lovac i sakupljač, a ne što je stalno naseljen i bavi se poljoprivredom. To ne utiče na njegove umetničke tj klesarske sposobnosti. Ovo je prvo svetilište is tog vremena, doduše radi se baš o tom periodu kada počinje stalno naseljavanje, keramika, pripitomljavanje životinja i kultivisanje biljaka. Smatralo se da je tek u tom periodu počelo sa podizanjem kojekakvih, da kažemo svetilišta, jer su tad ljudi imali obezbedjenu hranu u vidu stoke i žitarica, stalno stanište itd., pa su mogli da se posvete izgradnji takvih sakralnih objekata. Gobekli je prvi do sada lokalitet tog tipa i u tome je njegov značaj. To što su oni bili lovci ne znači da su automatski u umetničkom ili zanatskom pogledu ne znam koliko inferiorniji od stalno naseljenih ljudi tokom neolita. Pogledaj samo kakvo zna da bude paleolitsko pećinsko slikarstvo.

      Избриши
  3. Što se tiče Dare i cisterni mogu samo da kažem fenomenalno. Nesećam se gde sam naišao na taj podatak, moguće u nekoj Istoriji Jermena, koju sam pazario u jerevanu, ili sam negde na netu naleteo na to.

    Bravo za Mor Hananyo, ha, ha, ha kod Talesa nema NE. meni je najviše žao bilo što nisam video crkve u ovom delu, a koje sam planirao. U svega par sam uspeo da udjem, ostalo je sve redom bilo zamandaljeno (u Mardinu sve, u Midjatu sve, i većina u Dijarbakiru). Mislim da im je korona bila sjajan izgovor.

    ОдговориИзбриши
  4. Bravo za Mor Hananyo, ha, ha, ha kod Talesa nema NE.
    Hhahahahhahhhhhhhhhaahahaha

    Ja sam imao sreću sa Ege-Mediteran obalom prošlo leto. Sve je bilo otvoreno. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni je ovo treće korona putovanje po Turskoj i samo su tih par sirijskih crkava bile zatvorene.

      Избриши