недеља, 1. новембар 2020.

Kolima do turskog Kurdistana 2020. (4. deo)

GAZIJANTEP

Gazijantep je veliki grad u kome živi oko 2 miliona ljudi. Njegov obilazak otpočeli smo šetnjom od našeg hotela ka centru. Usput smo prošli pored nekadašnje jermenske crkve sv. Petra, kao i prilično monumentalne dzamije Oslobođenja. Zapravo, i ovde se radi o jermenskoj crkvi posvećenoj Bogorodici, koja je pretvorena u islamsku bogomolju nakon što su se Turci “oslobodili” Jermena. Da budem precizan, jedno vreme je korišćena kao zatvor, a dzamija je postala 1980. godine. Kakva besramnost! Prvo su u potpunosti istrebili ovaj nekada brojan narod u Gazijantepu, a onda njihovu crkvu pretvorili u dzamiju i nazvali je, ni manje ni više, nego dzamija Oslobođenja.

Gazijantep, dzamija "Oslobođenja".

Otišli smo i do Omerije dzamije, najstarijeg muslimanskog svetilišta ovoga grada. Za nju se ne zna kada je tačno izgrađena. Pretpostavlja se negde oko 1150. godine. Takođe smo posetili i Širvani dzamiju, koja je iz mamelučkog perioda, odnosno 14. ili 15. veka. Nažalost, sva ova verska zdanja obišli smo samo spolja, tačnije mogli smo da uđemo i u njihova dvorišta, ali ne i unutar njih, jer su bile zatvorene, pretpostavljam zbog korone.

Gazijantep.

Bili smo i u starom hamamu, koji je preuređen u muzej, a onda smo se uputili ka tvrđavi. U pitanju je moćno utvrđenje smešteno na dominantnom brdu u samom centru grada. Arheolozi kažu da su nekakvu fortifikaciju tu imali još Hetiti. Prvu pravu tvrđavu podigli su Rimljani u 2. veku, koju je kasnije obnovio Justinijan u 6. veku.

Gazijantepska tvrđava.

Moram da priznam da mi nije bila preterano zanimljiva. U njoj je danas smešten Gazijantepski panoramski muzej odbrane i heroizma. Kakav naziv! Posvećen je Bici za Antep, koju su Turci vodili protiv Francuza, tokom Francusko – turskog rata (1918 – 1921). Iako je muzej posvećen ratu u kome je izginulo na hiljade ljudi, suzdržavao sam se da ne puknem od smeha zbog silnih skulptura junačkih turskih ratnika, a bogami i hrabrih civila. Vrhunski kič! Kao da se neko namerno zajebavo. Osim što su krajnje nevešto izvajane, ove statue su napravljene od nekog čudnog materijala, nalik plastici, sjajne zlatno – bakarne boje. Fuj! Inače, ovaj grad se sve do 1973. godine zvao Antep, a onda mu je zbog uloge u Francusko – turskom ratu dodat prefiks Gazi, što može da se prevede kao ratni heroj. Na to je odmah odgovorio obližnji Maraš, koji je postao Kahranmaraš, tj. Junački Maraš, a zatim je i Urfa preimenovana u Šanliurfu, tj. Slavnu Urfu.

Muzej odbrane i heroizma.

Obišli smo i ovdašnji bazar prepun ljudi, robe i šarenila. Posmatrali smo kujundzije koji su čukali po tepsijama i odbijali ponude bučnih trgovaca. Dobro, nešto smo i pazarili, kao što su recimo neke poslastice od pistaća. Gazijantep je poznat po ovom plodu, tj. po ovdašnjoj sorti pistaća, tzv Antep pistać. Koristi se u raznim kolačima, i naravno, neizostavni je sastojak baklava. Kažu da su ovdašnje baklave najbolje u celoj Turskoj, a da se najbolje baklave u Gazijantepu prave u Imam Čakdaš kebab ve baklava salonu“, restoranu osnovanom još u 19. veku. Hvale i njihove kebabe, te sam morao i njih da probam. I jedno i drugo je bilo dobro, nema tu zbora. Ranije sam više puta isticao da su u Turskoj baklave truba. Gde god da sam ih jeo, nisu mi se svidele. E, ovde u jugoistočnoj Anadoliji su dobre, šta više odlične. Inače, Gazijantep važi za prestonicu turske kuhinje. To je potvrdio i Unesko kada ga je uvrstio na listu gastronomskih gradova.

Sve u svemu, ok je Gazijantep. Ima u njemu svašta da se vidi, osim pomenutih crkava, dzamija, tvrđave, ne oskudeva ni u starim hanovima, hamamima, bazarima. Sačuvano je i dosta tradicionalnih kuća. Malopre sam hvalio i njegovu gastronomiju, tako da, eto, ima i šta da se proba. Prilično je i živ, ma pravi veliki grad. Međutim, meni nešto nije legao. Još pre puta utuvio sam sebi u glavu da je on bezveze. Prilikom planiranja putovanja čak sam razmišljao da ga preskočim. Na kraju sam ipak odlučio da posetim i njega i to pre svega zbog dva ovdašnja muzeja. Prvi je arheološki muzej sa brojnim, fenomenalnim artefaktima, od kojih su mi najzanimljiviji bili oni iz doba Hetita i Komagene. Drugi je muzej mozaika iz Zeugme. Otvoren je 2011. godine  i u njemu je smešteno 1.700m2 mozaika.

Akcenat je stavljen na mozaike iz Zeugme. U pitanju je grad koji je početkom 3. veka pne. osnovao Seleuk I Nikator, jedan od dijadoha, tj. naslednika Aleksandra Velikog. Na žalost, veći deo lokaliteta se nakon izgradnje Birečik brane našao ispod voda Eufrata. Mozaici iz Zeugme su fantastični. U rangu su čuvenih severnoafričkih. Njihov relativno nedavni pronalazak, bukvalno korenito menja istoriju antičke umetnosti. Za svoj simbol muzej je uzeo prelepi ženski portret, tzv. Cigančice, ali i svi ostali mozaici iz Zeugme, kao što su, recimo, oni sa Ahilom, Andromedom, Ikarom i Dedaloma, Dionisom su prosto neverovatni.

Muzej mozaika iz Zeugme.

Osim mozaika iz Zeugme izloženi su i neki pronađeni u okolini Gazijantepa. Posebno mi je zapao za oko jedan crkveni iz 5. veka, sa vrlo neobičnom scenom raznih životinja. U stvari, mislim da je njegov autor bio skromnog umetničkog znanja, te su ove životinje prilično nevešto prikazane, što danas ovu predstavu čini i te kako originalnom. Izdvojio bih još i par mozaika sa velikim krstovima interesantnog oblika, kao i nekoliko sa tekstovima ispisanim sirijskim alfabetom.

"Cigančica" iz Zeugme.

1. A be Baki be, bate be, što neste bili u livas, tj one njihove Antepske podzemne vododerine? :) Gaziantep livas su na Unesku. Moguće da nisi znao za to, mada čudi me, ti si Uneskovac stari. Nije lako da se nadju doduše.

Одговори
    1. Nisam znao. Evo sad sam pogledao malo na netu i deluje mi zanimljivo. Šteta, ali, jebiga, ne može sve da se zna i sve da se vidi.

Избриши
  2. BTW, Zeugma muzej je FANTAZIJA! U rangu Barda u Tunisu. Dva najjača mozaička muzeja u svetu. E sad ide najbolje - u njemu sam video makar 20 boljih mozaika (impresivnijih) od Cigančice, koja mi je bila totalno razočarenje. I dalje mi nije jasno šta im je tu wow.

3. Super je muzej Zeugme, odlični su svi mozaici, ali dobra je i cigančica. Umetnički gledano sjajno izgleda. Slažem se i za Bardo. Inače, još u rimsko dobra najcenjeniji su bili majstori za mozaike iz Severne Afrike.