среда, 5. јун 2019.

Andaluzija 2019. (10. deo)


BAELO CLAUDIA & TARIFA

   Ujutru smo krenuli dalje na jug obalom Kosta de la Luz i ubrzo stigli do rimskog nalazišta Baelo Claudia. Ovaj grad je nastao krajem 2. veka pne. Njegovo osnivanje na ovoj lokaciji pre svega je povezano sa strateškim položajem na Gibraltarskom moreuzu. Osim što je imala stratešku važnost, Baelo Claudia je bila i značajni centar za ribolov, posebno na tune.
Baelo Claudia.

   Na lokalitetu može da se vidi teatar, deo akvadukta, ostaci termi, hramova i radionice za pravljenje garuma. Garum je fermentisani riblji sos, za kojim su Stari Rimljani ludeli. Najbolji garum je proizvođen u Španiji i odatle je transportovan u sve delove Rimskog carstva. Ovaj sos, koji bi za većinu današnjih ljudi, najblaže rečeno bio užasan, bio je neizostavan na trpezama Rimljana.
Radionica za proizvodnju garuma.

   Baelo Claudia je dobar lokalitet, ništa posebno, ali sasvim ok. Međutim, ja sam do sada posetio na stotine antičkih rimskih lokaliteta, ali bukvalno toliko. Koliko god da me zanimaju, pošto su u principu jako slični, tj. svi su pravljeni manje – više na isti kalup, dosadili su mi. Tako mi Baelo Claudia, ovakva kakva je, ne bi pala na pamet, da se ne nalazi na samoj obali okeana, na lepoj, velikoj, peščanoj plaži. Rešio sam da se malo okupam u Atlantiku, bez obzira na to što je bila sredina maja. Kupao sam se ranije po morima u znatno hladnijim periodima, tako da nisam očekivao da mi ovo bude problem. I ne da nije bio problem, nego sam se iznenadio što voda uopšte nije bila tako hladna. Dobro, nije da nije hladna, ali  nije da se smrzneš. Kupalo se dosta ljudi, a bogami i silna deca, doduše uglavnom mali severnjaci.
Baelo Claudia.

   Posle razgledanja Baelo Claudia i brčkanja u okeanu, popismo po kafu u jednom restoranu na plaži i nastavismo dalje ka Tarifi, najjužnijoj tačci Pirinejskog poluostrva. Kod ovoga grada susreću se vode Atlantika i Sredozemnog mora, a Afrika je udaljena samo 14 km. U pitanju je relativno malo mesto, od nekih petnaestak hiljada stanovnika. Ime je, najverovatnije, dobilo po Tarifu ibn Maliku, berberskom vojskovođi, koji se ovde iskrcao sa svojom vojskom 710. godine i praktično time započeo muslimansko osvajanje Španije.
Tarifa.

   U Tarifi smo prvo otišli do tvrđave Kastiljo de Guzman. Ovo utvrđenje je podigao kalif Abdurahman III, 960. godine, ali su ga tokom vekova prerađivali svi redom, od Almoravida, Almohada do hrišćana. Ime koje nosi dobilo je po čuvenom španskom junaku rekonkiste, koji se proslavio odbranom baš ovog utvrđenja. Naime, on je 1294. godine dobio zadatak od Sanča IV od Kastilje da brani nedavno oslobođenu Tarifu, koju su napali Mavari i to uz pomoć pobunjenog kraljevog brata Don Huana. Napadači su kao taoca držali Guzmanovog sina i tražili su da preda tvrđavu u zamenu za njegov život. Guzman je to odbio i po romansiranoj verziji, lično sa bedema bacio neprijateljima pred noge nož, da njime ubiju njegovog sina. Zbog herojske odbrane Tarife dobio je nadimak Guzman el Bueno, što znači Guzman Dobri, a od kralja je nagrađen pravom na lov tuna. On je osnivač čuvene plemićke porodice Medine Sidonije. Inače, mnogi istoričari misle da je ovaj slavni španski junak u borbi protiv Mavara, u stvari pokršteni musliman, pošto se zna da je rođen u Maroku.
Castillo de Guzman.

   Baš mi se dopala Tarifa, sa svojim krivudavim uskim uličicama i belim kućama sa ravnim krovovima. Pročitah u nekom ovdašnjem turističkom prospektu da su kuće u starom delu grada uglavnom iz vremena kada su muslimani vladali ovim mestom. Tu kažu i da Tarifa više podseća na neki marokanski grad, kao što je, recimo, Esuari ili Čefčauen, nego na španski. Malo preteruju, ali nije daleko od istine.
Tarifa.

   Tarifa ima i neki internacionalni vajb, pošto zbog stalnih vetrova, vrvi od mladih belosvetskih surfera, kajtsurfera i sličnih napaljenih klinaca. Naravno, ne manjka ni klasičnih turista i engleskih penzionera. Mnogi ovde dolaze i da bi preko organizovanih izleta gledali kitove, koji se, navodno, tu često vrzmaju. Iz Tarife idu i svakodnevni trajekti do Maroka, čije se obale jasno vide golim okom.
Tarifa.

   Pošto nam je bilo prijatno u Tarifi, nismo uopšte žurili. U jednom restoranu smo i ručali. Jeo sam najgadniju ribu na svetu. Mislim na njen izgled, a ne na ukus. Radi se o stvorenju koje se na engleskom zove monk fish, a na našem bi trebalo da je to grdobina. Meso joj važi za izuzetno kvalitetno. Nije bilo loše, mada za moj ukus nedovoljno pečeno. Inače, pošto sam tokom ovoga putovanja skoro svaki dan jeo ribu, došao sam do zaključka da ovde generalno ribu manje peku, a možda sam ja to samo utripovao. Puno smo vremena proveli u Tarifi, te smo posetili i još po neki ugostiteljski objekat, zarad kafe i kojeg piva. Ma, jednostavno mislim da nam se nije išlo iz nje.
Tarifa.

   Koliko god da nam je odgovarala Tarifa, ipak smo morali da nastavimo dalje. Prošli smo pored Gibraltara i izbili na čuvenu Kostu de la Sol. Ono što sam usput video od Sunčane obale nije me impresioniralo. Smestili smo se u nekom hotelu nedaleko od Estepone. Uveče smo i malo prošetali okolinom i baš je bezveze. Sve je podređeno masovnom turizmu, a pošto još nije počela turistička sezona bilo je sablasno prazno, a mogu reći i prilično neuređeno. Nabasali smo i na jednu kulu iz 16. veka (Torre de la Sal), koja je zapravo izgrađena na starijoj mavarskoj strukturi.
Torre de la Sal.




Нема коментара:

Постави коментар