U STAMBOLU NA BOSFORU
Naša tročlana, mešovita,
muško-ženska ekipa, ukrcala se u voz koji je iz Beograda krenuo ka Sofiji. Po ko zna koji put putujem ovom trasom, ali prvi put
večernjim vozom. Zato što je srpska železnica ukinula jutarnji polazak na ovoj
liniji. Kakva je situacija u našoj železnici, dobro je što i ovaj noćni još
uvek ide. U vozu je bila gužva. Većinu putnika činili su belosvetski bekpekeri.
Voz je bio standardno katastrofalan. Jedina dobra osobina srpskih vozova na
liniji za bugarsku prestonicu, bila je ta što su uglavnom išli poluprazni.
Izgleda da je ta dobra osobina nestala ukidanjem jutarnjeg polaska za Sofiju,
pošto je od tad preostali večernji voz uglavnom pun
putnika. Kušet-kreveti su bili mali,
a vrućina u vagonu velika.
Naravno, u Sofiju smo stigli sa par sati
zakašnjenja. Usledila je kupovina autobuskih karata za Istanbul, kratak odmor u staničnom kafeu, a
onda i nastavak putovanja. Za razliku od voza, u autobusu je bilo malo putnika,
te se svako od nas raspištoljio na po dva sedišta. Nakon osam, devet sati
vožnje stigli smo u najznačajniji turski grad. Posle kratkog lutanja smestili
smo se u hostel “Levantin”. Soba nam je bila baš “basic”,
tačnije od nameštaja je imala samo krevete.
Posle kratkog odmora izašao sam sa “lepšom trećinom” naše družine da se malo promuvamo Istanbulom. Kako smo ipak bili
umorni, prošetali smo se samo glavnom pešačkom dzadom Istiklal i poprečnim
ulicama oko nje. Iako je bilo prilično kasno grad je bio i te kako živ.
Restorani, kafei, klubovi bili su krcati ljudima. Po ulicama se tiskala masa
ljudi. Sa pokretnih roštilja dimilo se vruće kestenje. Prodavci pored svojih
malih uličnih tezgi bučno su hvalili svoju robu. Između bandera visili su
razapeti lampioni. Šarenom svetlošću ukrašene su i pojedine fasade. Ramazan. Na
sve strane vreva, gužva, svi su delovali veselo. U vazduhu se mešala raznolika
muzika koja je treštala iz brojnih lokala. Gotovo u isto vreme oboje smo se
setili Beča, gde smo išli po uzbekistanske vize i iz koga smo se nedavno vratili.
Kakav bre Beč, gde on može da se poredi sa Carigradom! Tamo u 21 h nema žive
duše i ništa se ne čuje, kao kad isključiš ton na TV-u.
Pošto nam
je sutradan let bio uveče, tek posle 20 h, imali smo gotovo ceo dan za
Istanbul. Rešili smo da prvo odemo do Pjer Loti kafea. Ovaj, verovatno
najpoznatiji kafe Stambola, nalazi se na brdu iznad Zlatnog roga, u delu grada
koji se zove Ejup. Ime je dobio po Ejupu Esnariju koji je bio prijatelj proroka
Muhameda, a poginuo je pod zidinama Carigrada prilikom neuspešne arapske opsade
674 – 678. godine. Ovde se sada nalazi dzamija koja mu je posvećena, kao i
njegov grob. Oko svečevog groba želeli su i drugi da budu sahranjeni i tako je
nastalo veliko groblje. Mi nismo prošli kao pored turskog groblja, već smo
žičarom prešli preko groblja i izbili pravo na vrh brda nedaleko od Pjer Loti
kafea. U njemu je nekada dane i dane provodio francuski pomorski oficir, veliki
putnik i pisac Pjer Loti, što je na kraju prouzrokovalo da ovo kafanče ponese
njegovo ime. Pjer Loti je svojevremeno bio popularan kao pisac, međutim sada je
prilično zaboravljen. Čini mi se da je danas ovaj ugostiteljski objekat na
Ejupu poznatiji od osobe čije ime nosi. Možda grešim, ali ja sam prvo čuo za
kafanu, a tek posle sam malo proučio biografiju ovog Francuza. Tako sam saznao
i da je on bio veliki prijatelj Božidara Karađorđevića, crne ovce srpske
kraljevske dinastije. Božidar je bio pariski boem, umetnik, prevodilac,
avanturista, veliki putnik i putopisac. Proputovao je celu Evropu, severnu
Afriku, Indiju. Osim sa Pjer Lotijem, družio se i sa Sarom Bernar, Lamartinom,
Viktorom Igoom. Dok smo kafenisali u debeloj hladovini bašte ovog kafea i
uživali u pogledu na Zlatni rog, nisam razmišljao ni o Pjeru Lotiju, ni o
Božidaru Karađorđeviću, već o Zuki Dzumhuru. O ovoj kafanici na bregu on je
pisao u svom “Nekrologu jednoj čaršiji”. Kad god dođem u Stambol počnu po glavi da mi se
motaju Zukini tekstovi o ovom gradu. Čuveni turski pisac Orhan Pamuk napisao je
par stotina stranica o Istanbulu, na to dodao gomilu starih fotografija i tako
predstavio svoj rodni grad. Sve je to lepo i zanimljivo, ali po meni je Zuko
Dzumhur u par pričica i uz pomoć nekoliko svojih crteža to bolje odradio.
Bez obzira što nam je baš prijalo u ovom
kafeu, morali smo da ustanemo i krenemo dalje. Spustili smo se kroz groblje i
otišli do Ejup dzamije, a potom i do turbeta velikog vezira Mehmed Paše Sokolovića,
najslavnijeg Srbina u osmanlijskoj istoriji. Mehmed Paša Sokolović nikada nije
zaboravio svoje poreklo, te je kao veliki vezir puno toga dobrog učinio za
srpski narod. Između ostalog izdejstvovao je obnovu patrijaršije. Dalje smo
obalom Zlatnog roga došli do bugarske gvozdene crkve. Ona je u potpunosti
napravljena od gvožđa krajem XIX veka u Beču, odakle je brodovima, preko Dunava
i Crnog mora dopremljena do Fenera i tu sklopljena. Sledeća na redu bila je dzamija
Rustem Paše. Posebno je zanimljiva njena unutrašnjost koja je ukrašena čuvenim
plavim pločicama iz Iznika. U osmanlijskoj tradiciji pominjani Mehmed Paša
Sokolović je ostao upamćen kao jedan od najvećih i najboljih vezira, dok Rustem
Paša važi za jednog od najomraženijih vezira. I on je poreklom sa ovih naših
prostora, bio je Srbin katolik, ili možda Hrvat.
![]() |
Turbe Mehmed Paše Sokolovića |
Današnji
obilazak kulturno istorijskih znamenitosti Istanbula, završili smo odlaskom do
Sulejmanije. Ova veličanstvena dzamija podignuta je po naredbi sultana
Sulejmana Veličanstvenog, a izgradio ju je poznati otomanski neimar Mimara
Sinan. U dvorištu dzamije nalazi se grob Sulejmana i omiljene mu žene
Rokselane. Tu ispred Sulejmanije pokušao je da me uradi turski čistač cipela,
kome je ispred mene ispala četka za glancanje. Da ne znam za foru, kao lepo
vaspitan čovek, zaustavio bih čistača i rekao da mu je ispala četka. Onda bi se
on zahvaljivao do besvesti i navaljivao da mi u znak zahvalnosti očisti cipele.
Nakon što bi mi izglancao obuću, tražio bi da mu se za to plati, a u pitanju bi
bila neka bolesno visoka cifra. Ako ne bih hteo da mu platim nastala bi galama,
vika, gungula, a umešali bi se i njegovi saradnici koji se tu muvaju. Većina
zbunjenih turista u takvoj situaciji plaća tu traženu sumu samo da se izvuče iz
gužve. Ja sam preskočio ispalu četku i nastavio dalje, a čistač prevarant se
vratio po svoju alatku i krenuo u potragu za nekim malo naivnijim strancem.
![]() |
Bugarska gvozdena crkva |
Kod
Galata mosta prvo smo mezili one ribe sa roštilja u lepinji, a potom je palo
malo duže kuliranje u jednom od kafea na mostu. U jednom trenutku morali smo da
ustanemo iz udobnih fotelja i da se uputimo do Taksima odakle su kretali
minibusevi do aerodroma Sabiha Gokče.
Dok smo
se vozili kroz Istanbul na putu za aerodrom, prebrojavo sam svoje dosadašnje
posete ovom gradu. Ovo je bio moj osmi dolazak u grad na Bosforu. Najduže sam
bio u njemu prilikom svoje prve posete, nekih četiri, pet dana i tada sam obišao
najveći broj znamenitosti Carigrada. Napravio sam, po nekom mom kriterijumu,
spisak najzanimljivijih stvari i redom ih obilazio. Ostali moji dolasci u
Istanbul bili su kraći, po dan, dva, ali maltene svaki put sam iskoristio
priliku da nešto novo vidim. Tako sam tokom ovog putovanja posetio Ejup dzamiju
i groblje, turbe Mehmed Paše Sokolovića, dzamiju Rustem Paše, Pjer Loti kafe,
bugarsku gvozdenu crkvu i na kraju Sulejmaniju. Ej, ovakve stvari su došle na
red tek nakon osam poseta Istanbulu! U mnogim izvikanim turističkim gradovima
ovakvi spomenici kulture bi bili glavne atrakcije, a u Istanbulu dođu na red
tek u osmoj turi. Ostalo je meni još štošta da obiđem po Stambolu, ali to ću u
devetoj, desetoj, a možda i jedanaestoj poseti ovom gradu.
Par sati
smo proveli dreždeći na aerodromu Sabiha Gokče, u kome je sve skupo i u kome
nema prostorije za pušenje, a onda smo se ukrcali u avion koji je poleteo ka
Kazahstanu. Posle nekih pet sati leta, u cik zore, sleteli smo u Alma Atu.
Нема коментара:
Постави коментар