субота, 1. јун 2019.

Andaluzija 2019. (1. deo)


SETENIL DE LAS BODEGAS & RONDA

   Andaluzija je oduvek bila visoko kotirana na mom spisku delova sveta koje moram da obiđem. Međutim, nikako da dođe na red. Tako je bilo sve do jedne sumorne zimske večeri, kada sam iz dosade gledao cene avionskih letova i spazio da povratna karta iz Budimpešte do Malage košta svega 68 eura. Par sekundi razmišljanja, a onda je usledilo nekoliko klikova i sve je završeno. Pala je odluka. U aprilu ću biti u Andaluziji. Do proleća još dvojica prijatelja su odlučila da mi se pridruže. Tako se naša tročlana ekipa uputila u Španiju. Prvo kombijem do Budimpešte, pošto je ukinut voz iz Beograda do Mađarske prestonice. Odatle smo odleteli u Malagu, u koju smo stigli nešto malo pre ponoći. Na aerodromu smo pokupili automobil iz rentakar agencije i odvezli se do obližnjeg, unapred rezervisanog, smeštaja. Sve je prošlo dobro, osim što je malo falilo da autu koji smo rentirali u startu sjebem lamelu. Naime, kada smo krenuli čim bih ubacio u ler, motor se gasio i ja sam, naravno, verglao da bih ga ponovo pokrenuo. To se non-stop ponavljalo. Čim bih stao on se gasio, a ja bih ga ponovo palio ključem. To je trajalo dok se jedan od mojih saputnika nije dosetio da je u pitanju nekakav start-stop sistem koji postoji u novim automobilima. Nisam imao pojma o tome. Služi da se, recimo kad staneš na semaforu motor ugasi, a nastavljaš dalje kao da motor radi uz pomoć gasa i kvačila. Omogućuje uštedu goriva i smanjuje emisiju izduvnih gasova. Kao što rekoh, ja za to nisam znao, te sam te noći pošteno izmaltretirao folksvagen polo koji smo vozili narednih 16 dana.
Setenil de las Bodegas.

   Ujutru smo započeli naš obilazak Andaluzije. Prvi na redu bio je Setenil de las Bodegas, jedno od brojnih tzv. Belih sela (Pueblos Blancos). To je čitav niz živopisnih starih sela sa belo okrečenim kućama, da kažemo, između Malage i Kadiza. Iako ih zovu belim selima, ja bih ova simpatična naselja zbog njihovog urbanog izgleda pre nazvao gradićima. Sva su lepa i zanimljiva, sa starom tradicionalnom arhitekturom, često i sa utvrđenjima još iz mavarskog perioda, ali veoma su slična, tako da nema smisla da se sva obilaze. Mi smo odabrali Setenil de las Bodegas, koje je smešteno u kanjonu reke Rio Gualdaporcun. Ima oko 3.000 stanovnika, a karakteristično je po velikom broju kuća koje su uklesane u stenama ove klisure. Ova „trogloditska“ staništa su i danas u upotrebi.
Setenil de las Bodegas.

   Prostor Setenil de las Bodegasa je bio naseljen još u praistoriji, pa zatim tokom rimske i vizantinsko – vizigotske vladavine, ali svoj današnji oblik je dobio za vreme Nasrida, poslednje muslimanske dinastije na Iberijskom poluostrvu.
Setenil de las Bodegas.

   Na najdominantnijem mestu, odnosno iznad ove varošice, smeštena je velika crkva i utvrđenje. I jedno i drugo je ok da se vidi. Međutim, u ovom mestu nije fora u pojedinim spomenicima kulture, već u kompletnom ambijentu, u običnim tradicionalnim kućama, kao i u ovim neobičnim što su uklesane u stenama, u uskim kaldrmisanim ulicama, u mostićima koji premošćuju Guadalporcun. Inače, Setenil de las Bodegas je poznat i po svojim kobasicama čorizo, a pošto smo se mi u njemu zatekli u vreme doručka isprobasmo u jednom kafeu nekoliko vrsti.
Setenil de las Bodegas.

   Nakon Setenil de las Bodegasa seli smo u kola i odvezli se do Ronde, koju neki smatraju najvećim među Belim selima. Da su kuće u njoj pretežno bele, jesu, ali teško da se radi o selu, s obzirom da u njoj živi 35.000 ljudi. Prvo naselje na ovom mestu formirano je još u 6. veku pne od strane Ibero – Kelta. Feničani su nekih 20 km dalje osnovali naselje Acinipio, a onda su Rimljani tokom II punskog rata u Rondi izgradili utvrđenje. Nakon propasti Rimskog carstva ovaj grad su osvojili galicijski Svevi, a posle su došli jedni drugi Germani – Vizigoti. Od njih će Rondu u 8. veku, kao uostalom i gotovo sve drugo na Iberijskom poluostrvu preuzeti Mavari (mešavina Berbera i Arapa). Od tada, pa sve do 1485. godine bila je u muslimanskim rukama. Nakon rekonkiste (hrišćanskog oslobađanja Iberijskog poluostrva) Španci su počeli sa maltretiranjem mavarskog stanovništva, pa čak i onih koji su primili hrišćanstvo. Ti muslimani, koji su promenili veru nazivali, su se moriskosi. Diskriminišuće odluke Filipa II prema moriskosima iz 1566. godine izazvale su nekoliko ozbiljnih pobuna. Jedna od njih izbila je u Rondi. Nakon početnog uspeha ustanak se završio tako što su svi moriskosi zauvek proterani iz ovoga grada. I u 19. veku, za vreme Napoleonove invazije, bilo je burno u ovom mestu. Oblast Ronde je bio centar bandolerosa, odnosno gerilskog vojevanja i tada se broj žitelja ovoga grada smanjio za 2/3. Poslednje veliko krvoproliće desilo se tokom Španskog građanskog rata, kada su republikanci pobili lokalne simpatizere fašista tako što su ih pobacali sa litice koja se nalazi kod glavnog gradskog trga. Ovaj događaj je opisao Ernest Hemingvej u svom romanu „Za kim zvono zvoni“. Inače, osim Hemingveja sa Rondom je povezana još jedna svetski poznata ličnost. U pitanju je Orson Vels, čiji je pepeo nakon kremacije ovde završio.
Ronda.

   Ronda je zanimljiva, živopisna, ali ono po čemu se ona izdvaja je njen spektakularni položaj. Smeštena je na liticama kanjona El Tajo u čijem podnožju, nekih 120 metara niže, teče reka  Guadalevin. Zbog tog položaja „ni na nebu ni na zemlji“ ima tri mosta koji povezuju delove grada sa obe strane klisure. Najpoznatiji, najveći i najimpresivniji je Ponte Nuevo. Građen je preko 40 godina, a završen je 1793. godine.
Ponte Nuevo, Ronda.


   Stanovnici Ronde tvrde da je kod njih nastala borba sa bikovima, a ovdašnja korida je jedna od najstarijih u čitavoj Španiji (izgrađena je pre više od 200 godina). Naime, u njihovoj konjaničkoj školi (Real Maestranza de Ronda), osnovanoj 1572. godine, plemići su vežbali jahanje i konjničku borbu, tako što su izazivali bikove u areni. Jedan takav trening krenuo je naopako, kada je neki mladi aristokrata ispao iz sedla i našao se pred razjarenim bikom. Tada je na scenu stupio lokalni heroj Fransisko Romero (1700-1763), koji je mašući svojim šeširom skrenuo pažnju biku sa nesrećnog plemića. Tako je Fransisko postao preteča toreadora. Kasnije će njegov sin Huan dodati kvadrilu (toreadorove pomoćnike), koja se sastojala od dva do tri banderilerosa (pešaka) i dva do tri pikadora (konjanika sa kopljima). Huanov sin Pedro Romero (1754-1839) ustanovio je pravila i osmislio „baletske“ pokrete toreadora.

   Tako je nastala korida, a dokle će trajati ko će ga znati, pošto se u ovoj jebenoj modernoj Evropi svašta nešto proglašava nemoralnim i zabranjuje, dok je mnogo toga što je bilo nenormalno sada poželjno. Što se tiče borbe sa bikovima da je humano, nije, ali je deo tradicije, a i jadni bik ne prođe mnogo gore nego njegova sabraća u klanicama. U stvari, zagovornici koride kažu da bik za borbu prođe mnogo bolje u životu od onih po farmama. Živi znatno duže, u mnogo boljim uslovima i hrani se kvalitetnije. Kao što rekoh, kakva će biti sudbina koride u ovoj sve „civilizovanijoj“ Evropi ne zna se? To će rešiti Španci, mene to ne zanima, odvano sam oguglao na sve gluposti koje prihvatamo sa tog Zapada. Što neko reče, malo po malo, svašta su mi zabranili, a dali su mi neka ljudska prava koja im nisam tražio i koja mi ništa ne trebaju.

   Zanimljiva mi je bila poseta samoj koridi, dok mi muzej koji se unutar nje nalazi nije bio previše interesantan. Svašta smo još obišli po Rondi: dobro sačuvane bedeme nekadašnje mavarske medine, hamam iz 13. veka, crkvu koja je nekada bila dzamija, jedan simpatičan mali minaret, mavarsku palatu itd. Sve u svemu dobra je Ronda.
Ronda.



Нема коментара:

Постави коментар