уторак, 18. март 2025.

Šri Lanka 2025 (2. deo)

 

KOLOMBO

 

   Nakon što smo par sati predahnuli, krenuli smo u upoznavanje glavnog grada Šri Lanke. Kolombo je njena poslednja i najmlađa prestonica. Ne zna se kada je niklo prvo naselje na teritoriji Kolomba, ali čuveni arapski putopisac Ibn Batuta, koji je posetio Šri Lanku u 14. veku, zapisao je da su u to vreme arapski trgovci već uveliko živeli na prostoru današnjeg grada. Godine 1517. Portugalci su ovde podigli utvrđenje, koje im je bilo baza za dalje osvajanje ostrva. U toj okupaciji Šri Lanke koristili su oprobanu tehniku “zavadi, pa vladaj”. Portugalci su uspešno i nemilosrdno crpeli resurse Cejlona i u Evropu slali tone i tone, u to vreme skupocenog, cimeta i drugih začina, slonovače, safira itd. Međutim, trebalo im je gotovo čitav vek dok nisu uspostavili kontrolu nad celim ostrvom. Poslednja je zauzeta piratska baza Jafa na severu, ali u međuvremenu je Portugal izgubio svoju prevlast na moru, a na Šri Lanku je bacila oko Holandija, tj. Holandska istočnoindijska kompanija. Posle dvadeset godina međusobnih borbi Holanđani su zauzeli tvrđavu u Kolombu. Ubrzo se na Cejlon nameračila i Britanska istočnoindijska kompanija. Da bi odbranili Kolombo od Britanaca Holanđani su iznajmili švajcarske plaćenike, ali sa njihovim komandantom je stupila u kontakt britanska obaveštajna tajna služba, tako da su u presudnom momentu Švajcarci promenili stranu i 1796. godine Kolombo su zauzeli Britanci.

Kolombo, Stara gradska kuća.


   Tokom britanske vladavine Cejlonom otpočelo je formiranje ogromnih plantaža, ali ne čaja, već kafe. Međutim, 1870. godine neka bolest je uništila zasade kafe, te su engleski plantažeri prešli na uzgajanje čaja. I, eto, umesto cejlonske kafe sada je čuven cejlonski čaj. Zbog potrebe za radnicima na tim plantažama, Britanci su krenuli da dovode Tamile iz Indije, što je promenilo etničku strukturu stanovništva ostrva i što je stotinak godina kasnije doprinelo rasplamsavanju građanskog rata.

   Kad smo već kod etničkog sastava Šri Lanke, oko 75% njih čine Sinhalezi, dok Tamila ima petnaestak procenata. Međusobno se vekovima glože oko toga ko je prvi došao na ostrvo, a, zapravo, pravi starosedeoci su Vedi, kojih danas gotovo da nema. Oko 10% stanovništva čine muslimani, tzv Šrilankanski Mavari, koji su nastali mešanjem arapskih trgovaca sa domorodačkim stanovništvom. Postoji i jedna mala etnička grupa Burgera, koji su zapravo potomci evropskih kolonijalista, uglavnom Holanđana i Portugalaca. Većina Sinhaleza su budisti, te je ova religija najzastupljenija na ostrvu (preko 70%). Zatim sledi hinduizam (oko 12,5%), islam (oko 10%), dok hrišćana ima oko 7,50%.



   Godine 1948. Cejlon je stekao nezavisnost i ubrzo je preimenovan u Šri Lanku. Politička situacija nakon osamostaljivanja bila je burna. U tom periodu najviše se istakla Sirimavo Bandaranaike udovica političara ubijenog u atentatu 1959. godine. Zatim je usledila pobuna tamilskih tigrova protiv vlasti. Zapravo, to je bio etnički sukob u kome su manjinski Tamili ratovali protiv većinskih Sinhaleza. Tamili su pružili žilav otpor, bili su poznati i po samoubilačkim akcijama, ali su na kraju poraženi i 2009. godine osvojena je poslednja njihova teritorija koju su držali na severu ostrva. Ovaj građanski rat je, uz manje prekide, trajao više od 25 godina. Kraju rata doprineo je i cunami iz 2004. godine koji je izuzetno opustošio područja pod tamilskom kontrolom.

Svetionik sa satom.

Zgrade iz kolonijalnog doba.


   Vratimo se Kolombu. Deo grada gde se nalazila tvrđava i dalje nosi ime Fort, iako ništa od fortifikacije nije sačuvano. Međutim, ostalo je dosta reprezentativnih zgrada iz vremena kada su vladali Britanci, kao i modernih nebodera. Ceo taj deo šrilankanske prestonice je čist, sređen i u njemu su smeštene razne državne institucije, svetski trgovinski centar, berza itd. Najinteresantnije bile su mi kolonijalne građevine, kao što je recimo aktuelni predsednički dom, nekada sedište poslednjeg holandskog guvernera sa kraja 18. veka. Sada se u okviru predsedničke rezidencije nalazi i Gordon garden, koji je nekada bio javni park. Inače, u Šri lanki sve razdaljine od Kolomba mere se od predsedničke palate. Zatim, tu se nalazi zgrada trezora, republička zgrada iz 1930. godine u kojoj je smešteno ministarstvo spoljnih poslova, pa zgrada pošte iz 19. veka, onda čuveni Grand orijental hotel, kao i svetionik sa satom iz 1857. godine. Dopalo mi se i jednospratno, ali prostrano zdanje bivše holandske bolnice sa centralnim dvorištem, u kome se sada nalazi “Ministarstvo kraba”, odnosno fensi restoran gde se jedu ovi zglavkari po nekoj astronomskoj ceni. Pošto mi nije padalo na pamet da im ostavim par stotina dolara preskočio sam ovo gastronomsko iskustvo. Da budem precizan, u stvari, preskočio sam ovaj restoran, a ne krabe i rakove, njih smo i te kako krkali po Šri Lanki, ali po normalnim cenama.

Bivša holandska bolnica.


   Rekoh već da lepo izgleda ova četvrt, što se ne može reći za veći deo Kolomba. Uglavnom je štrokav, prljav, zagađen, oronuo, bučan, što meni, naravno, nije smetalo. Dokaz da mi to stvarno nije smetalo je taj, što smo tokom dva dana provedena u Kolombu, oba puta večerali u tom musavom delu grada, u kome postoji tzv. “street food” ulica, gde se izvrsno i jeftino jede, podrazumeva se ako niste gadljivi. Prvi put sam jeo koti roti sa piletinom i bio je super. Radi se o prženim rezancima sa raznim povrćem i začinima. Znam da zvuči bezveze, to sam i ja mislio dok nisam probao, ali fenomenalno je. Drugo veče sam naručio neki pirinač kuvan u bambusovom štapu sa gomilom škampi, lignji, jednom pristojnom ribom i velikom krabom. I to je bilo dobro.



   Što se tiče kulturnoistorijskih znamenitosti, obišli smo hinduistički hram Kathiresan kovils. U pitanju je jedna od onih građevina na čijoj se fasadi nalaze stotine skulptura brojnih božanstava. Zanimljiva mi je bila i unutrašnjost ovog hrama, pošto sam poslednji put bio u nekom hinduističkom svetilištu pre tačno jednu deceniju. Na ulici ispred hrama bile su raspoređene tezge na kojima su se prodavali venci cveća, koji se, valjda, koriste u obavljanju nekakvih rituala, tj. u molitvama. Bilo je tu i mnogo prosjaka, neki od njih sa strašnim deformitetima, kao i raznorazni lovci na turiste kojima su nudili najrazličitije usluge, tipa vožnja, organizacija izleta i slično.

Hinduistički hram Kathiresan kovils.

Kathiresun kovils.



   Sledeća na redu bila je dzamija Ul-Afar iz 1909. godine. Sjajno zdanje sazdano od naizmenično ređanih crvenih i belih blokova. Ova bogomolja bi još bolje izgledala da oko nje nisu gusto zbijene zgrade i to ne baš preterano reprezentativne. U vreme naše posete turisti su mogli da obiđu samo jedan deo dzamije, a i to se naplaćivalo, dok je drugi deo bio rezervisan za vernike. Pošto sam insistirao da smo muslimani, što je, naravno, laž, lik koji tamo radi nas je pustio da uđemo.

Ul-Afar dzamija.


   Bacili smo pogled i na budistički hram Seema Malaka. To je relativno mali moderni objekat na podijumu, na jednom ostrvcetu na Beira jezeru. Projektovao ga je ovdašnji čuveni arhitekta Dzofri Bova, inače Burger. Današnje jezero Beira mnogo je manje nego što je nekada bilo. Ceo deo grada u kome se nalazi nosi naziv Ostrvo robova, jer je na njemu postojalo ostrvo na kome su Holanđani držali robove. Njihovo bekstvo su otežavali krokodili koji su živeli u jezeru. Danas nema krokodila, ali se zato u njemu baškare moje omiljene ptice pelikani.

Beira jezero.



   Videli smo, ali samo spolja, pošto nismo ulazili, i nekoliko crkava, kao što su katedrala sv. Lucije, crkva sv. Antonija i crkva sv. Marije.

Floating market.


   Obišli smo i neki bezvezni “Floating market”, da kažem tržni centar na jezercetu, koji je zamišljen da bude turistička atrakcija, ali je u međuvremenu zabagrio. Sledeći na redu bio je Viharamahadevi park, koji se originalno zvao Viktorijin park. U pitanju je lepo sređena površina na kojoj raste abonos, mahagoni, limun, neke smokve, eukaliptus, sa jezercima po kojima plutaju lokvanji. Pored parka se nalazi i gradska kuća, neoklasicističko zdanje bele boje iz 1927. godine. Neposredno uz park je i Devetagaha dzamija, kao i Nacionalni muzej. Muzej je, u stvari, glavni razlog zašto smo došli u ovaj deo Kolomba. Smešten je u velikoj zgradi iz 1877. godine. Dobar je! Osim raznih skulptura Buda i hindu božanstava istakao bih i kopije sjajnih fresaka, po kojima je drevna Šri Lanka poznata. Izdvojio bih i deo postavke sa tradicionalnim maskama, koje su danas glavni suvenir na ostrvu. Inače, i ja sam jednu pazario.

Viharamahadevi park.

Nacionalni muzej.


   Na kraju smo obišli “Gale Face Green”, tj. šetalište i plažu na obali okeana. To je moderna, uređena četvrt, sa visokim soliterima i velikim šoping molovima. Verovatno je prijatno ovde se promuvati predveče, ali svakako nije, kao što smo mi uradili, usred dana na 35 stepeni.

Gale Face Green.


   Ono što me je iznenadilo u Šri Lanki bila je cena žestogog pića. Baš je skupo! Obični Dzek Denijels koštao je u radnji 80 dolara. Probali smo neko njihovo piće arak od kokosovog oraha i to se pokazalo bezveze. Sva sreća piva je bilo gde hoćeš i nije bilo tako skupo. Po restoranima su se cene kretale od 3 do 3,5 evra. Inače, flaše su 0.625 litara. Dva komada uz ručak, prava merka!

   Ono što nam je bio najveći problem to su cigarete. Mislim da su u Šri Lanki najskuplje na svetu. Danhil je koštao 11,70 dolara, a Golden Leaves 10,70 dolara. Postiji još jedna legalna vrsta pljuga i to je sve od ponude. U Šri Lanku je dozvoljeno uneti jednu, i to načetu paklicu, a zabranjene su i cigarete iz fri-šopa. Pre puta sam malo pogledao sajtove stranaca koji žive u Šri Lanki i oni kažu da belce u principu ne proveravaju na ulazu u zemlju, tako da ne bi trebalo da bude problema, ako poneseš koju paklu više, ali zvanično to nije dozvoljeno. Ja sam poneo 5, 6 komada, što je daleko od dovoljno. U Kolombu smo pronašli neki švercovani Benson & Hedges, po 8 dolara, te smo pazarili po boks. To smo obavili u nekoj štrokavoj muslimanskoj aščinici, koja je izgleda paravan za prodaju duvana. Većina kupaca je uzimala cigarete na komad, tako da kada smo tražili dva boksa, nastala je prava frka. Rekli su nam da im je za tu količinu potrebno vreme i da dođemo za sat vremena, što smo iskoristili da večeramo. Preuzimanje je ličilo na primopredaju droge. Kakva konspiracija, diskretno davanje love, rasparčani boksovi u crnim neprozirnim kesama, ma haos.

   Na kraju mi nije bilo jasno kakva je politika vlasti Šri Lanke u vezi duvana. Osim što su preskupe, izgleda i da je javno pušenje manje više zabranjeno. Međutim, to ne važi za nas belce, tako da smo slobodno šnjarili. Rekoše mi da kada lokalce uhvate da puše gde je zabranjeno, sledi kazna od 5000 rupija i obavezan dan zatvora. Kao što rekoh, to ne važi za turiste, izgleda da su belci na Šri Lanki  i te kako povlašćeni. Čini mi se da su im Britanci to usadili u svest.

Нема коментара:

Постави коментар