ATEŠGAH I JANAR DAG
Tokom našeg boravka u Bakuu napravili smo i mali izlet po
poluostrvu Abšeron, na kome se nalazi i sama azerbejdzanska prestonica. Prvo
smo otišli do Atešgaha, zorroastrijanskog ili možda hinduističkog hrama vatre iz 17. i 18. veka. Sve do dolaska
islama u ove krajeve zoroastrijanizam je bio ovde dominantna religija, što ne
čudi, jer je to bila zvanična vera kod Sasanida, a praktikovana je još u
ahemenidskoj Persiji. Već sam pisao o zoroastrijanizmu u putopisu iz Irana, pa
da ne tupim ponovo. Uglavnom, pripadnici ove religije se opasno pale na vatru,
poštuju večni plamen i kud ćeš za njih bolje mesto nego što je „The Land of
Fire“.
Atešgah. |
Hram vatre u Atešgahu je podignut na mestu
gde je iz više pukotina u tlu curio gas koji se nekako, ko zna kada, zapalio i
tako godinama i godinama gori. Ovo svetilište je, u stvari, oblika utvrđenja, a
pomenuti plamenovi gore po njegovom dvorištu. Glavna vatra izbija na sredini
ovog prostora, unutar jedne manje četvrtaste kamene građevine. Skroz oko
unutrašnje strane bedema raspoređene su prostorije koje su služile:
sveštenicima, vernicima, hodočasnicima, ali i putnicima, pošto je ovaj hram korišćen i kao
karavansaraj.
U vreme kada je Atešgah izgrađen islam je
bio ubedljivo glavna veroispovest na ovim prostorima, a zoroastrijanaca je bilo
relativno malo. Međutim, Azerbejdzan se nalazio na jednom od krakova tzv. Puta
svile, te se vest o postojanju ovoga hrama daleko pročula. Posebno je postao
popularan među indijskim zoroastrijancima. Oni su, u stvari, potomci pripadnika
ove religije koji su se preselili u Indiju nakon muslimanskog zauzimanja
Persije. Pored toga, u to vreme je na teritoriji Azerbejdzana živeo veliki broj
Indijaca, koji su se bavili trgovinom, brodogradnjom, ribarstvom. Po nekim
mišljenjima oni su najzaslužniji za podizanje, odnosno obnovu hrama vatre.
Mnogo stvari nije jasno u vezi Atešgaha,
počev od toga da li je to uopšte zoroastrijanski ili se možda radi o hinduističkom
svetilištu. Jebiga, kada i u hinduizmu, valjda, ima neka grana koja se loži na
vatru i sveti plamen. Brojni putopisci su ostavili zabeleške o tome kako je ovo
sveto mesto bilo puno Indusa koji su se klanjali Rami, Krišni i Hanumanu. Ti
isti putopisci su zapisali i to da su većinu hodočasnika iz Indije činili
potomci Persijanaca koji su emigrirali u Indiju. Verovatno je ovde došlo do simbioze
ove dve religije. Postoji i nekoliko natpisa na zidovima hrama i to na
sanskritu ili pendzabiju, kao i jedan na persijskom. Na jednom od tih natpisa
piše da se radi o svetom mestu za Hinduse i Sike, a da je posvećeno nekakvom
svetom plamenu – Jwali Ji. Na drugom natpisu se pominje Ganeš.
Atešgah. |
Zanimljiv mi je bio ovaj hram i potrajalo je
dok sam ga celog obišao. U prostorijama koje se nalaze duž unutrašnje strane
bedema smeštena je postavka sa raznim predmetima, kao i veći broj, ne tako
loših, voštanih lutaka, koje treba da dočaraju nekadašnji život u ovom
svetilištu.
Atešgah. |
Posle Atešgaha otišli smo do Janar daga,
odnosno „Plamteće planine“. Radi se o jednom brdu u čijem podnožju izbija vatra
u dužini od nekih desetak metara. I ovde je razlog za to isti kao i u Atešgahu,
tj. gas. O ovim fenomenima čestim u Azerbejdzanu pisao je još Marko Polo kada
je ovde prolazio, a mnogo vekova kasnije i Aleksandar Dima.
Janar dag. |
I Atešgah i Janar dag se nalaze u predgarđu
Bakua, koje se zove Surahani, a koje je poznato po eksploataciji nafte, kao
uostalom i veći deo Abšeronskog poluostrva. Gomile naftnih bušotina i nisu
posebno lep prizor, pa su se azerske vlasti potrudile da ove u okolini glavnog
grada sakriju visokim ogradama. Naftni biznis u Azerbejdzanu je pokrenut u
vreme carske Rusije, međutim Baku je Rusima zapao za oko i pre naftne pomame.
Njega je 1720. zbog svog strateškog položaja zauzeo Petar Veliki i držao
nekoliko godina. Baku je u potpunosti pripao ruskom carstvu nakon potpisivanja
Gulistanskog mira 1813. godine (mir između Irana i Rusije). A, onda u drugoj
polovini 19. veka, kada su shvatili da smrdljiva nafta koja okružuje grad ima i
druge namene, sem da se koristi za pravljenje baklji i teranje muva sa stoke,
Baku je doživeo pravi bum.
Godine 1870. ruska država je otvorila naftna
polja Azerbejdzana i međunarodnim kompanijama, te dolaze belosvetski naftaši,
kao što su braća Nobel, Rotšildi i slični. Kažu da je zahvaljujući ovdašnjoj
nafti stvoren Šel i Standard Oil, odnosno da je za bogatstvo Rokfelerovih umnogome
zaslužna azerbejdzanska nafta.
Zbog ozbiljne eksploatacije nafte bilo je
potrebno još radne snage, pa su se ovde doselili brojni Rusi, Gruzijci, Oseti i
drugi. Na početku 20. veka Baku je podmirivao polovinu svetske potražnje za
naftom. Zbog ovog dragocenog goriva izgrađena je pruga do Batumija i tako je
došlo do povezivanja Kaspijskog i Crnog mora.
Gde je nafta tu je i lova, te su po Bakuu
počeli da niču luksuzni hoteli, pozorišta, restorani i raznorazne palate
novopečenih bogataša. To je dovelo do toga da ova stara islamska varoš sa malim
kamenim kućama i uskim uličicama dobije i široke bulevare i raskošne građevine evropskog tipa. Neki
tadašnji putopisac reče da je Baku mešavina ruske, islamske i evropske
arhitekture, bogatstva i siromaštva, istoka i zapada.
Kasnije će Baku zbog svoje nafte zapasti za
oko i Hitleru. Postoji fotografija iz 1942. godine na kojoj firer seče ogromnu
tortu u obliku Kavkaza i uzima parče na kojem piše Baku. Hitleru je dobro išao
plan zauzimanja azerbejdzanskih naftnih izvora, a onda je budaletina rešila da
osvoji grad koji je nosio ime njegovog ljutog rivala Staljina.
Hahaha, gde će bolju zabavu ložači na vatru da nađu do u zemlji vatre, hahahaha, koji si ti lik. :D Ova žuta figurica i jeste neko hindu božanstvo. E sad, da li je Višnu ili Šiva, nisam 100%:
ОдговориИзбриши