DRUGI DAN U POMPEJIMA
Ujutro
smo vozom opet otišli do Pompeja i nastavili tamo gde smo juče stali. Prva na
redu bila je Kuća geometrijskih mozaika. To je jedna od najvećih kuća na
lokalitetu. Ima preko 60 soba i zauzima površinu od oko 3.000 m2. Izgrađena
je na prirodnoj padini, tako da ima dva nivoa i nekoliko terasa sa kojih se
pruža lep pogled na ravnicu ispod ovog drevnog mesta. Ime je dobila po crno
belim geometrijskim mozaicima kojima su pokriveni podovi ove kuće.
|
Kuća geometrijskih mozaika. |
Zatim smo se uputili ka Gimnaziji mladih u
koju se, nažalost, nije moglo ući, ali smo barem kroz rešetke bacili pogled na
nekadašnje termalno kupatilo ovog kompleksa. Na podnom mozaiku, odmah na ulazu,
prikazana je borba dvojice golorukih sportista, dok su zidovi oslikani crtežima
rvača, skakača sa bućicama, sportskim sudijama itd.
|
Gimnazion mladih. |
Nastavili smo dalje do Kuće Kornelijusa,
koja nije bogzna kako očuvana. Prepoznatljiva je po svom atrijumu sa dorskim
stubovima. Zatim smo izbili na Trouglasti forum. Radi se o najstarijem “svetom” delu Pompeja. Na njemu se nalaze skromni ostaci hrama koji se
dovodi u vezu sa Atinom i Heraklom (6. vek pne).
|
Kuća Korneliusa. |
|
Teatar. |
Prirodna padina ispod Trouglastog foruma
iskorišćena je za izgradnju teatra, koji je mogao da primi oko 5.000
posetilaca. Odmah pored ovog velikog pozorišta nalazi se i malo, tj. odeon,
kapaciteta oko 1.500 ljudi. Južno od teatra je kvadriportik, koji je napravljen
da bi se mogli skloniti posetioci pozorišta tokom pauza između predstava.
Međutim, 62. godine u prostorije ispod portika smešteni su gladijatori.
Prostrani središnji prostor bio im je idealan za vežbanje. U tim odajama ispod
portika nađeno je dosta gladijatorske opreme: šlemovi, knemide (štitnici za
noge), mačevi, bodeži, kao i dvadesetak skeleta, uključujući i jedan ženski sa
izuzetno luksuznim nakitom. S obzirom da se zna da su mnoge bogate Rimljanke
praktikovale ljubavne avanture sa gladijatorima, postoji mogućnost da bi ovo
mogla da bude neka takva dama.
|
Odeon. |
|
Gladijatorska palestra. |
Inače, to kako većina ljudi vidi danas
gladijatore produkt je Holivuda i nema veze sa istinom. Recimo, gladijatori
nisu bili samo robovi. Zatim, nisu se uvek borili na smrt. Filmovi i serije
prikazuju gladijatore kao atlete sa savršenim trbušnjacima, a to takođe nije
tačno. Gladijatori jesu bile badze, ali više nalik današnjim bacačima kugli.
Bili su krupni, jaki, ali i debeli, kako su najčešće i prikazivani na brojnim
freskama i mozaicima. Zvali su ih “žderači kaše”, jer su se namenski hranili nekom kašom punom ugljenih hidrata, da bi
dobili na masi. Ta masa im je trebala za snagu, ali i da bi formirali sloj
sala, koji im je pomagao kod plićih uboda i posekotina. Dalje, gladijatorske
borbe su imale jasno definisana pravila. U zavisnosti od naoružanja bilo je petnaestak
vrsta gladijatora. Na primer, “tračanin” je imao kratak mač, mali četvrtasti
štit, oklopljenu desnu ruku i knemide (štitnike cevanica). Retiarius je imao
mrežu, trozubac, oklopljeno levo rame. Murmilo se borio sa kratkim mačem i
velikim štitom i imao je onaj prepoznatljivi široki šlem sa krestom. Da
skratim, tačno se znalo koje vrste su se mogle boriti među sobom. Recimo
retiarius se takmičio isključivo protiv murmila ili sekutora. I na kraju
gladijatori se nisu borili sa divljim zverima, već su za to bili zaduženi
venatori ili bestijari, tj. lovci.
Sledeća na redu bila je kožarska radionica,
sa onim bazenima za obradu kože. Onda smo otišli do najmanje religiozne
građevine u Pompejima, do hrama Asklepija, boga medicine. Odmah pored njega je
svetilište Izide. Inače, ova egipatska boginja je poštovana širom rimskog
carstva. Njen hram u Pompejama nalazi se
na sredini ograđenog dvorišta sa portikom. Izgrađen je na visokom podijumu i do
njega vodi stepenište. Ispred centralne odaje imao je trem od koga su sačuvani
samo stubovi.
|
Svetilište Asklepija. |
|
Svetilište Izide. |
Zatim smo izbili na ulicu Izobilja (Via
Abbondanza). Ona je važila za jednu od glavnih saobraćajnica Pompeja. Mnoge
fasade duž nje ispisane su krupnim crvenim slovima. U pitanju su programate. To
je predizborna propaganda, odnozno pozivi da se glasa za određenu političku
opciju. Širom Pompeja registrovano je preko 11.000 grafita. Najveći broj njih
je erotske ili vulgarne sadržine, tipa “Jebao sam tu i tu žensku”, “Taj je evnuh” “Ovaj voli onu”, “Ta
se dobro jebe” i slično. Izgleda i da su bili opsednuti
vršenjem nuždi, pošto postoji gomila zapisa na kojima je napisano nešto u
fazonu “ovde je srao taj
i taj”. Međutim, postoje i grafiti sa citatima iz poema
Vergilija ili Ovidija. Na jednom termopolijumu nezadovoljna mušterija je napisala
da je hrana koju tu služe otrov, a na drugom da u tom lokalu prodaju vodu kao
vino. Gazda neke prodavnice nudi 65 sestercija onome ko mu vrati kazan koji su mu ukrali, a nudi i dodatnih 20
sestercija za informaciju ko je lopov. Ima i kletvi i to bolesnih, tipa želim da
se tom i tom upale hemoroidi. Na kraju moram da spomenem i natpis na bazilici
koji poručuje “O zidovi,
čudim se da još stojite i da se niste srušili, s obzirom da nosite toliko
glupih grafita”.
|
Programate. |
Posetili smo i Kuću lararija sa Ahilom, tako
nazvanu što se u jednoj prostoriji nalazi porodična kapela, sa scenama iz
Trojanskog rata. Na jednom zidu naslikana je interesantna scena dva slona koje
vode kupidoni.
|
Kuća lararija sa Ahilom. |
Nedaleko od nje smeštena je Stefanusova
perionica. Prvobitno je ova građevina služila za stanovanje, a onda je
pretvorena u perionicu veša. Usred atrijuma impluvijum je zamenjen velikim
bazenom za pranje, a drugi manji bazeni napravljeni su po vrtu i po zadnjim
delovim ovog zdanja. U tim bazenima robovi su satima gazili po tkanini umočenoj
u neku tečnost čiji je glavni sastojak bio ljudski urin. Inače, stanovnici
rimskih gradova su svako veče ispred svojih vrata ostavljali posude sa
mokraćom, koju su za ovu svrhu sakupljali robovi. Prilikom iskopavanja
Stefanusove perionice na ulazu je pronađen skelet sa većom količinom novčića.
Pretpostavlja se da je u pitanju vlasnik, koji nije uspeo da pobegne.
|
Stefanusova perionica. |
Dalje smo obišli relativno skromnu Kuću
Fabiusa Amandusa, kao i susednu Pakiusa Prokulusa. Ova druga je znatno
luksuznija. Podovi su joj prekriveni mozaicima, a na ulazu se nalazi predstava
vezanog psa, što je, u stvari, označavalo da ovaj dom ima svog četvoronožnog
čuvara. U istom stambenom bloku nalazi se i Kuća efeba, tako nazvanoj po
bronzanoj statui efeba (nagi mladić). Osim efeba, u vrtu je iskopano još dosta
drugih skulptura. U toj bašti nalazi se i edikula na kojoj su naslikani Mars i
Venera. Smatra se da je vlasnik Kuće efeba bio trgovac vinom, koji je pripadao
srednjem staležu Pompeja.
|
Kuća Pakiusa Prokulusa. |
|
Kuća efeba. |
Među bogatije domove spada i Kuća Menandera,
sa zidnim slikarstvom na kojem su prikazane scene iz Ilijade i Odiseje, kao i
Kuća Cei na čijim freskama su naslikani
Dionis, satiri, egipatski motivi i posebno upečatljive borbe divljih zveri.
|
Kuća Menandera. |
|
Kuća Cei. |
Sledeći na redu bio je termopolijum, koji je
bio spojen sa stambenim prostorijama, a čiji je vlasnik bio Vetutis Placidus.
Ovo domaćinstvo imalo je i mali lararijum sa naslikanim larima, genijem,
Merkurom i Dionisom. U šanku, tj. pultu pronađena je posuda sa skoro 3 kg
novčića, što je verovatno bio dnevni pazar na dan erupcije.
|
Termopolijum Vetutisa Placidusa. |
Kuća sa vrtom izdvaja se zbog odličnih
fresaka na kojima je prikazan vrt, odnosno razne biljke, kao i egipatski motivi
sa atributima Izide, što ukazuje da je vlasnik bio privržen ovoj boginji.
Otišli smo i do Kuće broda Evropa, kojoj je to ime dato zbog velikog crteža
broda urezanog na jednom zidu.
|
Kuća sa vrtom. |
Nedaleko od Porte Nocere izloženi su gipsani
odlivci 13 osoba, tzv. begunci. Oni su nameravali da pobegnu kroz ovu gradsku
kapiju, ali u tome nisu uspeli. Kada se prođe kroz Portu Noceru izbija se na
nekropolu sa veoma interesantnim grobovima. Po monumentalnošću izdvaja se
grobnica, već pominjane, sveštenice Eumahije, koja je finansirali gradnju više
zdanja na forumu. Osim takvih bogatih grobnica na ovoj nekropoli mogu se videti
i najprostiji grobovi, koji su obeleženi jednostavnim uspravno pobodenim kamenjem.
|
Grobnica Eumahije. |
Zatim smo došli do amfiteatra i velike
palestre. Amfiteatar je izgrađen 70. pne, što ga čini najstarijim sačuvanim
rimskim amfiteatrom. Elipsaste je osnove, dimenzija 66,80 x 34,50 metara. Ima
35 redova sedišta horizontalno podeljenih u tri odvojena dela. Mogao je da
primi između 10.000 i 15.000 gledalaca. Karakterističan je po dvostranom
spoljnom stepeništu, koje je omogućavalo spoljni pristup do gornjih sedišta. Oni
malo imućniji sedeli su u najnižim donjim redovim (ima kaveja) i do svojih
mesta stizali su kroz dva dugačka tunela. Inače, osnovna svrha ovih građevina
bila je održavanje gladijatorskih predstava. Na jednoj fresci iz Pompeja, sada
izloženoj u napuljskom muzeju, predstavljen je ovaj amfiteatar. Zapravo,
prikazani su konkretni događaji iz 59. godine, kada su tokom gladijatorskih
borbi izbili nemiri, odnosno sukob između navijača iz Pompeja i navijača iz
grada Nocere. Huligani iz I veka!
|
Amfiteatar. |
Odmah uz amfiteatar je velika palestra. Radi
se o otvorenom kvadratnom prostoru dimenzija 140 x 140 metara, okruženom
porticima i visokim zidom. Služila je za vežbanje, a pošto se sportom bave
uglavnom mladi, ne čudi što su po zidovima urezani brojni grafiti erotske
sadržine. Pod porticima ove palestre postavljena je zanimljiva arheološka
izložba. Osim standardnih artefakta izloženi su i ugljenisani hlebovi, gipsani
odlivci žrtava, kao i odlivci raznog nameštaja.
|
Palestra. |
|
Ugljenisani hlebovi. |
Pored palestre je i posed Julije Feliks,
koji zauzima jednu celu insulu (stambeni blok). U pitanju je tzv. vila urbana.
Ova gradska vila ima veliki broj raznih prostorija, prostrani atrijum sa
bazenom, privatno termalno kupatilo i nekoliko vrtova.
|
Vila Julije Feliks. |
|
Terme u vili Julije Feliks. |
Odmah kod Julijine vile nalazi se Kuća
Venere iz školjke. Ona je tako nazvana zbog sjajno sačuvane freske, na kojoj je
prikazana potpuno naga Venera, koja leži u otvorenoj školjci, a društvo joj
prave dva heruvima. Desno od ove slike nacrtan je vrt pun zelenila sa fontanom
i nekim pticama, a levo Mars sa šlemom, štitom i kopljem.
|
Kuća Venere iz školjke. |
Tu je i neobična Kuća Kvartija Oktavijusa,
koja ima veliki atrijum, duž koga se pruža uski, a dugački kanal, tj. “veštački
tok”, koga je snabdevala vodom jedna česma. Pod pravim uglom u odnosu na
pomenuti kanal pruža se jož jedan, koji se nalazi ispod trema. Njega je vodom
punila takođe česma – fontana, oblika malog hrama sa stubovima i zabatom. Na
zidu sa obe strane te fontane naslikana je po jedna freska. Na levoj je Narcis,
a na desnoj nesrećni ljubavnici Piram i Tizba. Od ostalog zidnog slikarstva ove
kuće izdvaja se Dijana koja se kupa, kao i čitav niz scena sa događajima iz
Trojanskog rata. U atrijumu je nađen veći broj mermernih skulptura.
|
Kuća Kvartija Oktavijusa. |
Sledeća na redu bila je Kuća Markusa
Lukrecijusa. U njoj bih izdvojio mali vrt, koga krasi fontana sa statuom
Silena.
Nastavili smo dalje i prošli kroz skromne
ostatke Centralnih termi. Od njih je malo što ostalo zato što su ih
bombardovali Amerikanci 1943. godine, iako Nemci nisu bili stacionirani na ovom
arheološkom nalazištu. Tom prilikom je bačeno najmanje 150 bombi na Pompeje.
Kada smo već kod II svetskog rata, treba reći da je ogroman deo Pompeja iskopan
za vreme Musolinija. Poznato je da se on ložio da svoj fašistički pokret poveže
sa nekadašnjim slavnim Rimskim carstvom, te nije štedeo novac za arheološka
iskopavanja. Kada sam svojevremeno obilazio Rim bio sam zapanjen saznanjem da
je gotovo sve antičke spomenike u “večnom gradu” Musolini ili iskopao, ili obnovio, ili rekonstruisao!
|
Kuća srebrne svadbe. |
Izdvojio bih i Kuću srebrne svadbe, koja je,
arhitektonski gledano, jedna od najgrandioznijih u Pompejama. Posebno su
impresivni masivni korintski stubovi u atrijumu. I na kraju Kuća zlatnih
kupidona. Za nju, pak, kažu da je jedna od najelegantnijih na ovom lokalitetu.
U atrijumu, pod peristilom, postavljene su dve edikule. Jedna je posvećena
larima, a druga egipatskim božanstvima. Moguće je da je njen vlasnik bio
sveštenik izidinog kulta, pošto su pronađeni neki predmeti u vezi sa Izidom,
kao i slike Anubisa, Harpokrata i Serapisa.
|
Kuća zlatnih kupidona. |
To bi bilo to! Trebalo nam je dva dana da
obiđemo Pompeje. Za kraće vreme se jednostavno ne može. Moram da napomenem da
to nije bila lagana šetnja i opušteno razgledanje, već planski, pomalo vojnički
obilazak. Bukvalno sam pao s nogu posle ta dva dana. Inače, da je sve na lokalitetu
otvoreno za posetioce trebalo bi nam tri dana. Po nekoj mojoj proceni bar 20 do
30 % kuća je zatvoreno zbog kojekakvih radova. Ko god planira da poseti Pompeje
savetujem ga da izdvoji dva dana. Manje od toga je bezveze. Postoje i oni
jednodnevni izleti iz Rima, koji su tek besmisleni!
Нема коментара:
Постави коментар