BEITEDINE & DEIR EL KAMAR
Poslednji dan našeg boravka u Libanu rezervisali smo za obilazak Beitedine
palate iz 19. veka, koja je udaljena oko 50 km od Bejruta. Da budem precizniji,
ona je, u stvari, građena od 1788. do 1818. godine na mestu nekadašnjeg druzkog
svetilišta. Posle 1840. koristile su je osmanlijske vlasti. Danas je ova palata
muzej u kome je smeštena i kolekcija
vizantijskih mozaika.
Palatu je podigao emir Bašir II iz Šihab
dinastije, kasniji vladar Emirata Libanske planine. Emirat Libanske planine bio
je autonomna oblast u Osmanskom carstvu. Može se reći da je to na neki način
preteča današnje Libanske republike.
Beitedine palata. |
Do palate Beitedine došli smo taksijem, za
neku relativno malu lovu. Nažalost, bila je zatvorena zbog epidemije korone.
Probao sam da zamolim vojnika na ulazu da nas pusti bar u dvorište, ali nije
imalo šanse. Dobro, šta da se radi. Viša sila! Da budem iskren, nisam ni bio
nešto posebno razočaran. Očekivao sam da tako nešto može da se desi. Voleo bih da
sam video i ovu palatu, ali, ipak, ona po meni nije nešto što spada u „must to
see“. Zadovoljan sam time šta smo sve obišli od isplaniranog i ako je nešto
moralo da se izbaci sa mog itinerara, onda je dobro ispalo da to bude
Beitedine.
Beitedine palata. |
Kad već nismo uspeli da posetimo palatu,
rekli smo vozaču da nas odveze do 5 km udaljenog Deir el Kamara, nekadašnje
prestonice Emirata Libanske planine. U pitanju je malo simpatično planinsko
mesto sa dosta starih tradicionalnih kuća. U njemu se nalazi nekoliko važnih
religioznih zdanja, kao što je, recimo, maronitska crkva Saidet et Talle (Naša
Gospa od planine) iz 15. veka. Ima ovde još par hrišćanskih svetinja, jedna dzamija,
a nekadašnja sinagoga iz 1638. godine pretvorena je u francuski kulturni
centar.
Deir el Kamar |
Deir el kamar |
Danas Jevreja u Deir el Kamaru nema. Većina
stanovništva su hrišćani (85 % Maroniti i 14 % Melkiti). Nekada je u njemu
živelo dosta Druza. Zapravo, Deir el Kamar je, kada su Turci podelili Emirat
Libanske planine na druzki i hrišćanski deo, postao zimska druzka prestonica
(1840 -1860). Inače, to je bilo vreme žestokih konflikata između ove dve
konfesije, koji su kulminirali 1860. godine velikim masakrom nad Maronitima.
Tada su Druzi poubijali oko 10.000 ovih hrišćana. Naravno, i ovom etničkom
sukobu kumovale su tadašnje evropske sile. Tako su Francuzi podržavali
Maronite, a Britanci Druze.
Deir el Kamar. |
Dok smo se muvali ovim delom planine Liban
videli smo nekoliko Druza odevenih u njihovu tradicionalnu nošnju. Bili su to
muškarci u crnim pantalonama nalik šalvarama (šervel). Nosili su i crne
košulje, a na glavama su imali bele kape. Sve koje smo videli krasile su brade
ili makar brkovi.
Druzi ispovedaju veru izvedenu iz učenja
ismailita (šiitske sekte). Po njihovoj religiji Al Hakim, egipatski fatimidski
kalif (996 – 1021) je nepogrešivi imam, sa duhovnom nadmoći koju mu je podario
sam bog. U stvari, radi se o jednom pomalo opičenom, ili blaže rečeno, u
najmanju ruku kontraverznom vladaru. Ovaj kalif je, između ostalog, poznat po
rušenju Crkve svetog groba u Jerusalimu. Osim što je proganjao hrišćane imao je
i običaj da smenjuje vezire i da ih ubija. Poslednjih godina svoje vladavine
postao je žestoki asketa. Ovaj ekscentrični kalif težio je da bude od svojih
podanika prihvaćen kao inkarnacija božanskog. Često je napuštao Kairo i odlazio
u nepoznatom pravcu. Prilikom jednog takvog izleta vratio se samo magarac koga
je jahao, sa njegovom krvavom košuljom.
Iz zbrke koju su prouzrokovale Al Hakimove
pretenzije izrastao je 1017. pokret Druza. Za jačanje Hakimovog kulta
najzaslužniji je Persijanac Hamza ibn Ali. Druzi čekaju povratak Al Hakima i
Hamze, za koje veruju da su skriveni kao imamitski 12. imam. Druzi su zatvorena
zajednica, koja svoja religijska učenja čuva u tajnosti. Oni koji poznaju
sistem ove vere nazivaju se „mudrim“, a ostali su „neupućeni“. Samo mudri mogu
da prisustvuju glavnim verskim službama, koje se održavaju četvrtkom uveče. Ne
poštuju pet stubova islama, zabranjena je poligamija, alkohol, pušenje. Ko se
venča za osobu druge konfesije biva izopšten iz zajednice. Veruju u
reinkarnaciju. Zbog svega toga mnogi muslimani ih ne smatraju delom islamskog
sveta. U Libanu ih ima oko 250.000, u Siriji 600.000, a u Izraelu nešto manje
od 150.000.
Нема коментара:
Постави коментар