BIBLOS
Došao je na red i Biblos iliti Jbeil, kako ga zovu Arapi. Nalazi se
35 km severno od Bejruta. I on važi za jedan od „najstarijih“ kontinuirano
naseljenih gradova na svetu. Nervira me ta otrcana fraza, ali da je Biblos
star, tu nema dileme. Po dolasku u ovo mesto odmah smo se uputili u taj
najdrevniji deo grada, tačnije ka arheološkom lokalitetu Biblosa.
Arheološki lokalitet Biblos. |
Najstariji horizonti na ovom nalazištu sežu
u 4. milenijum pne. Iz feničanskog perioda sačuvani su ostaci odbrambenog
bedema, kao i kuća, nekoliko hramova i jedan rezidencijalni prostor. Od svega
bih posebno izdvojio tzv. Hram sa obeliscima. U njemu je pronađeno više od
hiljadu votivnih bronzanih statueta. Nazvane su „Biblos figurine“ i postale su
simbol Libanskog ministarstva za turizam. Obelisci iz ovog svetilišta imaju na
sebi hijeroglifske natpise, što nam potvrđuje nekadašnju egipatsku dominaciju
na ovim prostorima.
Hram sa obeliscima. |
Interesantan je i stari bunar, odnosno tzv.
Kraljevski izvor. Ipak, od svega mi je najzanimljivija bila Kraljevska nekropola.
U njoj su pronađene neobične grobnice, koje su izdubljene u steni, kao šaht. Na
dnu ovih prilično dubokih, da kažemo, šahtova, uglavnom u nišama sa strane
postavljeni su sarkofazi. U jednu od tih grobnica može se uzanim hodnikom spustiti
do njenog dna. Sa ove nekropole potiče Ahiramov sarkofag, koga sam više puta
pominjao, a na kome se nalazi najstariji tekst na feničanskom alfabetu.
Jedna od grobnica Kraljevske nekropole. |
Treba spomenuti i ostatke moćnog persijskog
utvrđenja iz 4. veka pne. Ulica sa kolonadom, nimfeon i mali teatar su rimska
ostavština. I na kraju ostala je krstaška tvrđava iz 12. veka. Ona je pripadala
đenovljanskoj familiji Embriaco, koja je jedno vreme vladala Biblosom. Godine
1188. zauzeo ju je Saladin i delimično razrušio, ali su je kasnije krstaši
povratili i obnovili. U pitanju je tipično srednjovekovno utvrđenje sa velikom
centralnom donžon kulom. Tokom njene gradnje krstaši su masovno koristili
građevinski materijal sa nekadašnjih starijih zdanja. Tako su mi i ovde, kao i
u sidonskoj tvrđavi, privukli pažnju antički stubovi ugrađeni u bedeme. Sve u
svemu, ceo ovaj lokalitet je baš dobar, a uz to i veoma raznovrstan, odnosno na
jednom mestu mogu se videti stvari iz različitih perioda. Ovo arheološko
nalazište pruža posetiocu uvid u kompletnu istoriju Biblosa i to od praistorije,
preko feničanskog, egipatskog, asirskog, persijskog perioda, pa helenizma,
Rimljana do krstaša.
Lavlja glava na ulazu u persijsko utvrđenje |
Mali rimski teatar. |
Dalje smo nastavili do crkve sv Jovana Krstitelja.
Nju su takođe izgradili krstaši. Nakon muslimanskog zauzimanja Biblosa korišćena
je kao štala, a Maronitima je ponovo predata tek u 18. veku. Od crkve sv.
Jovana Krstitelja nešto je mlađa obližnja dzamija sultana Abdul Madzida. Obišli
smo i simpatičnu malu luku, kao i obnovljeni suk. Suk ne da je obnovljen, nego
je dibidus upicanjen. U njemu se sada prodaju isključivo suveniri. U Biblosu
postoji i muzej posvećen turskom genocidu nad Jermenima, koji je nažalost bio
zatvoren.
Krstaška tvrđava. |
Crkva sv. Jovana Krstitelja. |
Biblos je daleko sređeniji i čistiji nego ostali
gradovi koje smo obišli u Libanu. Mislim da glavni razlog za to leži u činjenici
što su ovde hrišćani većina. Znam da ovo što kažem nije politički korektno, ali
jednostavno to je tako. Ista priča važi i za Bejrut gde su hrišćanski delovi
grada neuporedivo uredniji od muslimanskih. Lepo nam je bilo u ovom mestu, tako
da smo u njemu proveli skoro ceo dan, praveći po koju pauzu za kafu i pićence,
kao i za ručak.
Iz Biblosa smo se u Bejrut vratili
minibusom, s tim što je malo falilo da usput zaginemo, jer smo za santimetar
izbegli sudar. Inače, Libanci voze prilično bahato, ali ni blizu onima, recimo
u Kairu ili Teheranu. Kad smo već kod saobraćaja, u Bejrutu ima koliko hoćeš
besnih automobila tipa ferari, porše, ali, bogami, ne manjka ni raspalih
mercedesa od pre ko zna koliko decenija.
Iz minibusa smo izašli na Dovra stanici i
odmah sam krenuo ka prvom taksisti da dogovorim vožnju do hotela. Dok sam se
cenjkao sa njim, prišao nam je jedan pandur i upitao me da li smo hrišćani.
Kada sam na njegovo pitanje potvrdno klimnuo glavom, on je tobože razgoračio
oči i rekao da ne ulazimo u taj taksi, jer je njegov vozač navodno islamski
fundamentalista. Inače, taksista je krupan ćelavi baja sa dugom crnom bradom.
Naravno, nasmejao sam se na ovaj žandarev savet, jer mi je bilo očito da se
zajebava, iako se trudio da deluje ozbiljno. Cajac je, u stvari, drugar od
taksiste i kao zajebava ga tj. sabotira ili nas loži, svejedno. Pošto sam se
nasmejao njegovoj glupoj šali, baš kao i moji saputnici, pitao nas je odakle
smo. Kada je čuo da smo iz Srbije, konstatovao je da zbog toga nismo pali na njegovu
foru. Objasnio je nešto u fazonu da za razliku od drugih stranaca mi Srbi smo
imali svoje ratove, međuetničke i međuverske sukobe i zato smo tako nonšalantno
odreagovali na njegovu priču.
Нема коментара:
Постави коментар