I DALJE O RAVENI
Ravena je bila glavni cilj ovog našeg putovanja. To je grad u kome
ima svašta da se vidi, te smo u njemu ostali nekoliko dana. U prethodnom
pisaniju rekoh da Teodorihovim
mauzolejom završavam sa pregledom spomenika iz vremena kada je on vladao
Ravenom. Međutim, postoje i ostaci raskošne građevine koju svi zovu
Teodorihovom palatom. Dugo se smatralo da je to bila rezidencija ovog
germanskog vladara, ali danas se takvo mišljenje uglavnom smatra netačnim.
Teodorihova palata. |
Sa kraja 5. ili početka 6. veka je crkva San
Apolinare Nuovo. Sve do 540. godine, odnosno do vizantijskog osvajanja Ravene,
bila je arijanska bogomolja. Dakle, te godine čuveni Justinijanov vojskovođa
Velizar zauzeo je ovaj grad. Ubrzo nakon toga Ravena je postala prestonica
vizantijske teritorije u Italiji, tzv. Ravenskog egzarhata. Egzarh je bio i
vojni i civilni upravnik, koji je bio predstavnik carigradskog cara. Doduše,
nisu uvek odnosi između cara i egzarha bili skladni. Recimo, Ravena je bila
protiv Justinijana II Rinotmeta, pa je ovaj poslao kaznenu ekspediciju. Grad je
opljačkan, episkopu su iskopane oči, a ugledni građani su u okovima odvedeni u
Carigrad i pogubljeni. Inače, Justinijan II je u dva navrata vladao Vizantijom.
Kada je prvi put svrgnut odsečen mu je nos, jer se do tada smatralo da je tako
unakažena osoba diskreditovana za povratak na presto. Ovome je to, ipak pošlo
za rukom te je dobio nadimak Rinotmet (Bez nosa). Kada je drugi put zbačen njegova
odsečena glava poslata je u Ravenu, u grad koji je zbog njega mnogo propatio.
San Apolinare Nuevo. |
Što se tiče odnosa između papa u Rimu i
egzarha u Raveni, u principu, pape su ih trpele, jer su im bili zaštita od
Langobarda. Dešavalo se kada cara u Carigradu iznervira neki papa, da ovaj
pošalje egzarha u Rim da ga malo disciplinuje, a ako treba i uhapsi. Godine
751. Ravenu su zauzeli Langobardi i to je kraj egzarhata.
Vratimo se bazilici San Apolinare Nuevo.
Elem, prvobitno je bila arijanska svetinja posvećena Hristu, a nakon 540.
godine, tj. vizantijskog osvajanja
Ravene preimenovana je u crkvu sv. Martina, u čast ovoga sveca čuvenog
po svojoj borbi protiv arijanaca. Današnje ime dobila je tek u 9. veku, kada su
ovde prenete mošti Apolinara, prvog episkopa Ravene. Krajem 9. ili početkom 10
. veka dodat joj je i veliki, 38 metara visoki, cilindrični zvonik. Ovakvi
zvonici sa mnoštvom bifora i trifora (vrste prozora) tipični su za
srednjevekovnu crkvenu arhitekturu Ravene.
Naravno, i ovde je glavna fora u njenoj unutrašnjosti,
tj. u mozaicima. Sa obe strane centralnog broda ove trobrodne bazilike nižu se
sjajne predstave. Na levoj strani je prikazana procesija 22 device, koje
predvode tri maga. Oni se kreću od Klase, nekadašnje luke Ravene, ka Bogorodici
sa detetom, okruženom sa 4 anđela. Na desnoj strani je kolona od 26 mučenika sa
sv. Martinom na čelu. Oni se kreću od Teodorikove palate ka Hristu, oko koga su
raspoređena 4 anđela. Iznad ove dve centralne teme, između prozora,
predstavljeno je, sa svake strane, po 16 svetaca i proroka. Na samom vrhu, do
tavanice, takođe sa obe strane, nižu se scene iz Hristovog života. Da se mnogo
ne ponovljam, reći ću samo da su i ovi mozaici fenomenalni.
![]() |
San Apolinare Nuevo. |
Sledeća na redu bila je bazilika San Vitale,
koja, inače, nema veze sa tom arhitektonskom formom, već se radi o građevini
oktagonalne osnove. Njena izgradnja je započeta tokom ostrogotske vladavine, na
inicijativu episkopa Eklesija, a osvećena je 547. godine, u vreme episkopa
Maksimijana, kada je u Raveni već uveliko uspostavljena vizantijska vlast. Po
arhitekturi veoma je slična crkvi sv. Srđa i Vakha, poznatoj i kao Mala Aja
Sofija, u Carigradu. Pošto je Mala Aja Sofija bila dvorska crkva, a pošto se San
Vitale nalazi nedaleko od sedišta egzarhata, mogla je i ona da bude dvorska
crkva. Na to ukazuju i drugi detalji, kao što su skupocena unutrašnja obrada i
teme mozaičkih predstava.
San Vitale. |
Mozaici se nalaze u apsidi ove crkve. U
konhi je prikazan Hrist kako sedi na zemaljskoj kugli. Sa njegove desne strane
je arhanđel koji mu privodi sv. Vitala, kome ovaj uručuje krunu. Sa leve strane
je predstava episkopa Eklesija sa modelom crkve u rukama.
![]() |
San Vitale. |
Na levoj strani apside je scena na kojoj su
car Justinijan i episkop Maksimijan, dok je na desnoj carica Teodora sa
pratnjom. Na bočnim stranama su predstave iz Starog zaveta, žrtvovanje Isaka,
Avram i Melhisedek, zatim priče o Mojsiju, Kainu i Avelju i četiri
jevanđelista. Ovim predstavama treba dodati i razne ptice, kao što su golubovi
i paunovi, različite životinje, kojekakvi floralni motivi, kornukopije, tj.
rogovi izobilja. Fantastično sve to izgleda. Ludilo! Kakvo bogatstvo boja!
Čovek prosto ne može da prestane da zuri u njih. Ovo je vrh u umetnosti
mozaika. Mozaici San Vitalea su jedinstveni u čitavoj ranovizantijskoj
umetnosti i mislim da to potvrđuje tezu da se radi o dvorskoj crkvi. Oni su
takođe i najraskošniji od svih koje smo videli u Raveni, što, naravno, ne
umanjuje vrednost ostalih. Čak, da budem pošten, možda mi je bio i lepši
doživljaj dok sam obilazio one u Mauzoleju Gale Placidije i u baptisterijima.
Jesu oni nešto skromniji, ali su ti tu, nekako na dohvat ruke, pošto se nalaze
u relativno malim objektima. Skoro da možeš da ih dotakneš, dok ove u San Vitale
moraš da gledaš iz daljine i to gurajući se sa drugim posetiocima. Inače,
kupola crkve San Vitale, koja je prečnika 16 metara, oslikana je odličnim
freskama iz 18. veka, za koje niko ne daje pet para, pošto se odmah svi zabulje
u mozaike.
![]() |
Mozaik sa predstavom Justinijana u bazilici San Vitale. |
Svih ovih sedam drevnih zdanja, koje smo
obišli u Raveni upisana su na Uneskovu listu svetske kulturne baštine, pod
imenom „Ranohrišćanski spomenici i mozaici Ravene“. Da bismo videli poslednju,
osmu znamenitost sa ovog prestižnog spiska, morali smo da se autobusom odvezemo
van centra grada, do Bazilike San Apolinare in Klase (Classe). Izgradnja ove
crkve započeta je za vreme episkopa Ursina, a osvećena je, kao i San Vitale, za
vreme Maksimijana, tačnije 549. godine. Reč Klase u njenom imenu odnosi se na
mesto gde je podignuta. Klase, odnosno Civitas Classis, je luka koju je osnovao
Avgust, kao glavnu bazu rimske mornarice za ceo Jadran. To je i mesto gde je
prvi put stupio na tle Italije sv. Apolinar. On će kasnije tu biti i sahranjen.
Naime, u ovoj crkvi su se prvobitno čuvale mošti pomenutog sveca, ali zbog
njene izolovane lokacije, tj. iz straha od piratskih napada, prebačene su u
grad u San Apolinare Nuovo.
San Apolinare in Klase. |
Prvo par reči o ovom ravenskom episkopu i
svetitelju. Rođen je u Antiohiji. Bio je učenik apostola Petra, koji ga je
poveo sa sobom u Rim i rukopoložio za episkopa Ravene. Tu je proveo nekih 12
godina. Neumorno je propovedao jevanđelje, činio mnoga isceljenja i veliki broj
ljudi je preveo u hrišćanstvo. Onda je prognan u provinciju Ilirik, gde je
nastavio sa svojim propovedanjem. Zatim je otišao u Trakiju i nakon tri godine
provedene po Balkanu vratio se u Ravenu, gde su ga ubrzo ubili protivnici
Hristove vere.
Vratimo se njegovoj crkvi u Klaseu. U
pitanju je tipična trobrodna bazilika, ozidana u opeci, kao uostalom i sve
druge ravenske bogomolje toga vremena. Cilindrični toranj sa mnoštvom prozora
dodat je verovatno u 10. veku, a kasnije i narteks. Njena unutrašnjost je
ogromna, 55,58 x 30,30 metara. Taj veliki prostor podeljen je na tri dela,
pomoću dva reda od po 12 masivnih mermernih stubova. Nema šta, grandiozno
zdanje! Međutim, i ovde su najspektakularniji mozaici, koji krase veliku
centralnu apsidu. U njoj je prikazan krst sa draguljima i Hristovim likom u
krugu. Iznad kruga nalazi se božja ruka koja izlazi iz oblaka, a sa strane su
sv. Ilija i Mojsije. Ispod krsta su tri jagnjeta koja simbolično predstavljaju
Petra, Jakova i Jovana, aludirajući na Isusovo preobraženje na gori Tavor. U
sredini scene nalazi se Sveti Apolinar, ili po naški Apolinarije, okružen sa 12
jagnjadi, koja simbolišu njegove vernike (ili, možda, apostole?).
![]() |
San Apolinare in Klase. |
Između prozora apside prikazana su 4
ovdašnja znamenita episkopa. Na stranama se nalaze nešto mlađi mozaici. Na
levoj je car Konstantin IV Pogonat sa braćom, kako daje privilegije ravenskom
episkopu. Na desnoj strani je scena gde Avelj nudi kao žrtvu jagnje, Melhisedek
vino i hleb, a Avram svoga sina Isaka.
Na luku iznad apside, u sredini je medaljon
sa Hristovim poprsjem, a okolo krilati simboli četiri jevanđelista. Ispod, sa
svake strane se nalazi po jedan grad (Jerusalim i Vitlejem) iz kojih izlazi 12
jagnjadi (simbolišu 12 apostola) i kreću se uzbrdo, odnosno ka Hristovom medaljonu.
![]() |
San Apolinare in Klase. |
Teološki pismeniji od mene, u izboru ovih
scena koje sam probao da opišem, vide borbu protiv arijanizma. Ja se u te
stvari baš i ne razumem, te sam video samo fenomenalne mozaike. Posebno me
oduševio prikaz tog pejzaža oko sv. Apolinara, sa kojekakvim biljkama i
pticama, a naročito zelena boja te pozadine.
To bi bilo to! Sa San Apolinarem u Klasi
uspešno smo završili misiju obilaska ravenskih mozaika. Šta reći na kraju?
Najbolje ništa, to mora lično da se vidi i doživi.
Rekoh malopre da smo kompletirali sve
spomenike Uneska u Raveni, ali ima ovaj grad još svašta što vredi posetiti.
Jedna od većih turističkih atrakcija je grob Dantea Aligijerija. Svaka čast
Danteu, ali ja sam ispred njegovog počivališta proveo bukvalno minut i produžio
dalje. Mnogo duže se ne bih zadržao ni u glavnoj katedrali, Duomu, da se u njoj
nije nalazilo nekoliko zanimljivih ranohrišćanskih sarkofaga i jedan
fenomenalni amvon (da kažem propovedaonica) iz 6. veka, ukrašen predstavama
raznih životinja. Obišli smo i crkvu San Francesko, kao i sv. Jovana
Jevanđeliste. Ovu drugu, doduše, samo spolja jer je bila zatvorena, valjda,
zbog restauracije.
Ulica koja vodi do Danteove grobnice. |
Bili smu i u „Domus dei tappeti di petra“,
što sam ja preveo kao „Kuća kamenih podova“. Radi se o ostacima vizantijske
palate, sa dobro sačuvanim podnim mozaicima. Na jednom je prikazan dobri
pastir, na drugom ples personifikacija godišnjih doba, a na svim ostalim su
geometrijski i floralni motivi.
Otišli smo i do tvrđave Roka Brankaleone
(Rocca Brancaleone), koja je podignuta 1457. godine, za vreme venecijanske
vladavine.
I sama Ravena je ok, odnosno grad je kao
grad zanimljiv. Ima dosta starih građevina, često sa fasadama od cigala što je
karakteristično za ovaj deo Italije. Ima i svoj krivi toranj, tj. jednu
srednjovekovnu kulu, koja se poprilično nagnula, te su je ojačali nekim
čeličnim prstenovima. Tu je i trg Pjaca del popolo, oko koga su smeštena razna
reprezentativna zdanja napravljena od 15. pa do 18. veka. Sve u svemu, Ravena
je fino i prijatno mesto.
Нема коментара:
Постави коментар