SEĆANJE NA DAMASK (1. DEO)
U sirijsku prestonicu sam stigao kasno uveče, a već ujutru bio sam
na planini Kasijun i odatle posmatrao Damask. Kažu da je na Kasijunu Kain ubio
Avelja. U islamskoj verziji Kain je Kabil, a Avelj Habil. Jedna ovdašnja pećina
po ovom „prvom zločinu“ nosi naziv „Pećina krvi“. Tu je i „Pećina gladi“. Ona
se dovodi u vezu sa 40 mučenika koje poštuju suniti. Nije tu kraj sa svetim
pećinama Kasijuna. Postoji i pećina „7 spavača“, odnosno, kako bi rekli Arapi,
Ašab al-Kahf. Što se tiče hrišćana, opšte je prihvaćeno da se pećina „7
spavača“ nalazi kod Efesa u Turskoj, dok je kod muslimana stvar malo
komplikovanija. Tako osim Efesa i Kasijuna postoji još nekoliko mesta gde je
ona locirana. Jedna je u Jordanu, nedaleko od Amana. Ujguri iz Kine tvrde da
je, pak, kod njih u Turpanu. U Tunisu je pronađena na tri mesta, a u Alžiru na
dva. U igri je još par pećina u Turskoj, kao i jedna u Azerbejdzanu
(Nahčivanu). Osim po svetim mestima planina, Kasijun je poznata i po svojoj
endemskoj perunici – iris damasceni.
I tako sam stajao na vidikovcu i gledao
Damask. Pokušavao sam da uočim reku Baradu, koja negde iz podnožja ove planine
pristiže u grad. Slabo mi je to polazilo za rukom ili bolje reći za okom, pošto
se radi o maloj reci, pogotovo za naše evropsko poimanje pojma reka. Potok ili
reka, nije ni važno, Barada jeste mala, ali je i te kako bitna za razvoj
Damaska. Kažu da se ova reka pominje još u Starom zavetu. Barada je
obezbeđivala prvi i najvažniji uslov za razvoj grada, tj. dovoljnu količinu
vode. Tako je na njenoj obali nastao Damask, jedan od nekoliko kandidata za
najstariji „kontinuirano“ naseljeni grad. Nekada su ovo mesto nazivali „Kapija
pustinje“. I zaista, od sirijske prestonice, pa dalje na istok, sve do Eufrata
prostire se samo pustinja. Zapravo, nakon samog grada pruža se, nekih
dvadesetak kilometara, plodna oblast Istočna Guta, a onda sledi pustinja. Slavu
koja ga je pratila kroz istoriju Damask pre svega duguje svome izvanrednom
položaju. Dovoljno je reći da je on povezivao dve kolevke civilizacija, Egipat
i Mesopotamiju.
Dok sam posmatrao Damask sa tog vidikovca
priđoše mi jedan Sirijac i Sirijka i upitaše me kako mi se odavde čini njihov
grad. Rekoh „sjajno“, „great view“, a, u stvari, nema tu ništa sjajno, pošto
Damask tako iz daljine izgleda bezveze. Međutim, bilo mi je truba da ih
razočaram. Vidi se grad u ravnici, gomila kockastih zgrada, poneki minaret, sve
sivo. Stari grad je daleko i samo se nejasno nazire sa ove planine.
Damask. |
Prilikom povratka u grad prošli smo pored
nekog velikog palestinskog izbegličkog naselja, valjda se radilo o Jarmuku.
Malopre rekoh da sa Kasijuna Damask izgleda bezveze, ali to je samo utisak
odozgore, a zapravo radi se o fenomenalnom gradu, jednom od nekoliko mojih
omiljenih.
Po povratku u Damask uputio sam se pravo ka
starom delu grada i ubrzo se našao unutar suka al-Hamidija. Ovaj drevni bazar
bio je prazan. Nigde gužve, galame i ljudi su ga koristili da bi prošli njime
kao kroz običnu ulicu. Prazan suk u Damasku je jasni pokazatelj da se radi o
petku, neradnom danu kod muslimana. Bilo mi je zanimljivo videti ga u ovakvom
izdanju, bez bučnih trgovaca i šarenila robe. Zapazio sam da je gvozdeni
polukružni svod bušan kao švajcarski sir. Sunčevi zraci su prolazili kroz te
rupe i šarali pločnik svetlećim krugovima. Neko mi reče da te rupe po krovu
uglavnom potiču od puščanih hitaca. Sukovi ili bazari su jedna od
karakteristika bliskoistočnih gradova i uglavnom uspešno odolevaju i u ovim
modernim vremenima u borbi sa tržnim centrima i šoping molovima.
Suk. |
Kako sam se bližio izlazu iz polumračnog
suka preda mnom su se sve jasnije i jasnije ukazivali nekakvi antički stubovi
sa korintskim kapitelima i to impresivnih dimenzija. Kada sam potpuno izašao na
svetlost dana video sam da je delimično sačuvan i zabat te drevne građevine. U
pitanju je Jupiterov hram, čiji je jedan deo inkorporiran u Omajadsku dzamiju.
Inače, misli se da se na mestu Jupiterovog svetilišta ranije nalazio hram
posvećen aramejskom bogu Hadadu. Jedan od reljefa na bazaltnoj steni sa
prikazom krilate sfinge, koji je pripadao ovoj građevini, sada je izložen u
muzeju u Damasku. Kasnije će, tokom vizantijskog perioda, hram postati crkva i
na kraju eto dzamije.
Ostaci Jupiterovog hrama. |
Ubrzo sam se našao u velikom popločanom dzamijskom
dvorištu. Ono je dimenzija 105 x 48 metara, a po njemu su raspoređene tri male
kupole na stubovima. Ispod središnje se nalaze česme za ritualno pranje. Druge
dve nose naziv kupola sa satom i kupola sa kovčegom (trezor).
Omajadska dzamija. |
Omajadska dzamija ima tri minareta.
Zapadni, Qaytbay je osmougaonog oblika, a podignut je 1488. godine, za vreme
mamelučkog sultana Kajtbega. Ovaj minaret je izuzetno lepo i raskošno
dekorisan, što ne čudi s obzirom da je pomenuti sultan ostao upamćen kao veliki
graditelj i pokrovitelj umetnosti. Tokom njegove vladavine izgrađeno je
najmanje 230 raznih spomenika širom Bliskog istoka. Istočni minaret nosi ime
Isusa Hrista iliti Ise i važi za najviši minaret u Damasku. Visok je 77 metara.
Muslimani veruju da će se na njemu pojaviti Isus kada dođe sudnji dan.
Najstariji je severni minaret, minaret Neveste.
Omajadska dzamija. |
Omajadsku dzamiju u Damasku mnogi smatraju
četvrtom po važnosti islamskom bogomoljom u svetu. Njenu izgradnju je započeo
šesti omajadski kalif Al Valid ibn Abdul Malek 705. godine. Već sam spomenuo da
se u to vreme na njenom mestu nalazila crkva posvećena sv. Jovanu Krstitelju.
Navodno je kalif pre nego što je počeo da zida ovu dzamiju hrišćanskoj
zajednici Damaska dodelio zemljište gde su mogli da podignu novu crkvu.
Omajadska dzamija je građena nekih 10 godina, a radove je izvodila armija od
oko 12.000 neimara. Dovedeni su majstori iz svih delova sveta. Bilo ih je iz
Indije, Maroka, Persije, Grčke, Egipta. Cela grđevina je rađena pod jakim
vizantijskim uticajima, a to se može posebno uočiti na fantastičnim mozaicima
kojima su ukrašeni unutrašnji zidovi dvorišta. Ti mozaici su bez ikakve sumnje
delo vizantijskih umetnika. Na njima su prikazane nekakve građevine, priroda,
biljke, reke i, naravno, nema ljudskih bića. Ova dzamija je sjajna, grandiozna,
fenomenalna, ali ako bih morao da nešto na njoj izdvojim onda su to baš ovi
mozaici.
Omajadska dzamija. |
Omajadska dzamija je poznata i po tome što
se u njoj čuva glava Jovana Krstitelja. Ona se nalazila u kripti ispod crkve i
pronađena je prilikom gradnje dzamije. Zbog Jovana Krstitelja ova bogomolja je
važna i hrišćanima, a ne samo sunitima. Međutim, znači mnogo i šiitima, jer oni
veruju da su na tom mestu bile smeštene zarobljene žene i deca iz Huseinovog
tabora posle bitke kod Kerbale. Zbog toga je tokom moje posete ovom svetilištu
osim Sirijaca i raznih turista bilo i mnogo Iranaca. Dok sam se muvao po dvorištu
prišao mi je jedan mladi bračni par pokazujući mi fotoaparat koji je držao
muškarac. Pomislio sam da žele da ih zajedno fotografišem te sam klimnu glavom
u znak odobravanja. Međutim, ne, oni su hteli da se sa mnom slikaju. Prvo me je
mladić zagrlio, a njegova supruga nas je fotografisala. Posle je ona stala
pored mene, ovaj put bez grljenja, a njen muž nas je slikao. Nakon toga su mi
se bogzna kako zahvalili i otišli, a ja sam ostao zbunjen. Sve se brzo desilo
tako da nisam saznao ni to da li su oni Sirijci ili možda Iranci.
Нема коментара:
Постави коментар