SENT ANDREJA I AKUMINKUM
Kavkaz spada u jednu od nekoliko regija sveta koje me izuzetno zanimaju i privlače. Zbog toga sam do sada dva puta bio u
Gruziji i jedanput u Jermeniji. Azerbejdzan sam zaobilazio samo zbog
zajebancija oko dobijanja vize. U međuvremenu je ova država malo olabavila
uslove za dobijanje te nalepnice što se lepi u pasoš. Doduše i sada oko nje
moraš da se drndaš. Neophodna je povratna avionska karta, rezervisan smeštaj za
svaki dan boravka, osiguranje itd. Jebiga, šta se mora, mora se! Inače, ljudi u
njihovoj ambasadi u Beogradu su bili izuzetno predusretljivi, tako da je
dobijanje vize prošlo bez ikakvih problema.
Najjednostavnije, u stvari najjeftinije, je
do Azerbejdzana doći Wizerom iz Budimpešte. I tako se naša tročlana družina
uputila vozom u mađarsku prestonicu. Odlučili smo da krenemo malo ranije, a da
se vratimo malo kasnije i tako smo dobili jedan dan na polasku i jedan na
povratku za Budimpeštu. Zapravo, po dolasku smo
odmah krenuli ka Sent Andreji, gradiću udaljenom nekih dvadesetak
kilometara na sever. Do ove varošice smo se dovezli lokalnim vozom.
Sent Andreja iliti Sent Endre, kako kažu Mađari,
je značajna za našu istoriju i zbog toga sam i rešio da je posetim. Da budem
iskren, nisam očekivao da će mi biti nešto posebno interesantna, ali nekako sam
smatrao da je red da ipak tamo odem. Međutim, Sent Andreja mi se i te kako dopala.
Sent Andreja je nastala na mestu nekadašnjeg
rimskog utvrđenja, a svoj pravi procvat ova varoš je doživela nakon 1690.
godine, kada su se u nju doselili brojni Srbi koji su u Ugarsku došli sa
Arsenijem Čarnojevićem. Od tada, pa dugi niz sledećih godina Srbi čine skoro
90% žitelja Sent Andreje. Sa sobom su pristigli Srbi doneli i mošti kneza
Lazara. Počeli su da grade svoje crkve. Prvo drvene, pa onda od kamena. Tako su
podignute: Saborna ili Beogradska crkva, Požarevačka, Preobraženska ili
Tabačka, Ćiprovačka ili Petropavlovska, Zbeška i Opovačka crkva.
Srpski patrijarh Arsenije Čarnojević je
često boravio u ovom mestu i odavde rukovodio svojom borbom protiv konstantnih
pokušaja mađarizacije i pokatoličenja srpskog življa u tadašnjoj Ugarskoj. Ta
njegova bitka nije bila samo pravna i duhovna, već je i te kako znao i silom da
odgovori, pa je u tu svrhu imao i svoju gardu stasitih, hrabrih i naoružanih
Srba. Danas je u Sent Andreji sedište Budimske eparhije SPC, ali u ovom nekada
potpuno srpskom mestu sada živi manje od 100 naših ljudi.
Zbog već spomenutih stalnih pokušaja
unijaćenja srpski narod Sent Andreje bio je podvrgnut strogoj crkvenoj
disciplini. Tako je zabeleženo da se pred Sabornom crkvom nalazio drveni jaram
u koji su stavljani prestupnici vere i morala, tj. oni koji psuju ili rade u
praznične i nedeljne dane. Srbi iz ove varošice bavili su se uglavnom
trgovinom, zanatstvom i proizvodnjom čuvenog vina. Samo osam godina od dolaska
u ovo mesto sent-andrejski trgovci su dobili carsku privilegiju i osnovali
Srpsko privilegijalno sent-andrejsko trgovačko društvo. Amblem ove organizacije
se i danas može videti na kapijama nekadašnjih trgovačkih kuća. Sastojao se od
dvostrukog krsta, sidra i broja 4. Krst ukazuje na pravoslavnu veru, sidro na nadu
i na dunavske trgovačke puteve, a cifra 4 na utvrđenu, poštenu, dobit od 4%.
Pripadnici ovog društva podigli su barokni krst na sredini današnjeg trga, gde
se nekada nalazila pijaca.
Kako se stanovništvo Sent Andreje bogatilo
menjao se i izgled gradića, koji je po dolasku Srba više ličio na orijentalnu
mahalu. Počelo se sa podizanjem varoških kuća na sprat, sa dućanima i
magacinima u prizemlju. Srpske crkve koje sam nabrojao potiču upravo iz ovog
perioda kada je Sent Andreja dobila svoj barokni izgled koji je i dan danas
sačuvan. Međutim, u toj baroknoj epohi Sent Andreja je dostigla svoj vrhunac i
razvoj grada je počeo da stagnira. U 19. veku kreće i da opada broj Srba u Sent
Andreji. Po nekima, do toga je došlo zbog toga što je Pešta preuzela prioritet
u trgovini, po drugima zbog filoksere koja je uništila vinograde, a po trećima
zbog nerada i raskalašnog života.
Kao što već rekoh, dopala mi se Sent
Andreja, možda i više nego što zaslužuje, jer nisam imao velika očekivanja.
Mađari je u turističkim brošurama reklamiraju kao mesto sa mediteranskim
šmekom. To je budalaština, radi se o finoj maloj, tipičnoj srednjoevropskoj,
varošici sa dobro sačuvanom starom arhitekturom i na lepoj lokaciji, tj. na
obali Dunava.
Malo po ulasku u stari deo ovoga gradića
naišli smo na prvu od srpskih crkava Sent Andreje. Preko puta nje, na jednoj
staroj „kućerdi na lakat“ u ulici Vuka Karadzića, nalazi se ploča sa likom Vuka
Stefanovića Karadzića. Ta ploča je samo jedan od niza vidljivih podsetnika na
nekadašnju srpsku prošlost ovoga naselja. Tako se u glavnoj ulici nalazi kuća
nekog Evgenija Dumče, a natpis na tom zdanju kaže da je on bio prvi
gradonačelnik Sent Andreje, koji je imao odlučujuću ulogu u građanskom razvoju
ovoga mesta i bio istaknuti predstavnik Srba u Ugarskoj. Nije zaboravljen ni
naš čuveni pisac Jakov Ignjatović, na čijoj rodnoj kući sa postavljene ploče
može da se pročita sledeće: „Jakov Ignjatović književnik srpski. U vreme
mađarske revolucije 1848/49. kao verni sin srpskog naroda borio se sa Mađarima
za zajedničke slobodarske ideale protiv evropske reakcije“. Njegova bista
smeštena je i u porti crkve. Jedna od ulica kojom smo prošli nosi naziv
„Srpska“, a na trgu „Cara Lazara“, nedaleko od obale Dunava smeštena je srpska
kafana, na kojoj se uz mađarsku vijori i naša zastava. Kad smo već kod
ugostiteljskih objekata, na čuvenoj radnji za prodaju marcipana piše ćirilicom
„poslastičarnica“.
Tokom ove naše posete Sent Andreji obišli
smo spolja sve naše crkve, a u njih dve smo ušli, kao i u Muzej srpske
pravoslavne crkve.
Nakon što smo dobro prošpartali
sent-andrejskom kaldrmom u jednom kafeu na centralnom trgu, na kome je smešten
krst koji su podigli srpski trgovci, isrkali smo kaficu, malo predahnuli i onda
polako krenuli natrag ka železničkoj stanici.
Ubrzo smo se ukrcali u voz, a vrlo brzo i
izašli iz njega da bismo videli ostatke Akvinkuma, nekadašnje rimske prestonice
provincije Donje Panonije. Rimljani su na ovom mestu prvo podigli vojni logor
još za vreme Tiberija, a vremenom se oko njega razvio grad. Arheološka
istraživanja su otkrila dva amfiteatra, legionarsko utvrđenje, civilni deo
grada, koji je imao forum sa svetilištem i bazilikom, zatim terme, mitreje,
kuće, palate itd.
Prvo smo posetili amfiteatar i to onaj manji
u nekadašnjem civilnom delu naselja, a onda se uputili ka Akvinkum muzeju i
arheološkom parku, usput osmotrivši i parče nekadašnjeg akvadukta. To što ima
da se ovde vidi od arheologije i nije baš spektakularno. Nagledao sam se
neuporedivo boljih rimskih lokaliteta po belom svetu, ali Mađari su to što
imaju lepo prezentovali, te sam sa uživanjem proveo par sati razgledajući
nalazište. Objekti su sačuvani uglavnom u visini malo iznad temelja. U jednoj
prostoriji se nalazi zanimljiv mozaik sa predstavom rvača. Lapidarijum je krcat
nadgrobnim spomenicima, a ovde sam se prvi put sreo i sa tegulariumom
(kolekcija opeka). Jednu rimsku kuću su u potpunosti rekonstruisali. Sama
muzejska postavka nije mnogo velika, ali je izuzetno interesantna, a njen glavni
eksponat su tzv. vodene orgulje iz 3. veka.
Po razgledanju Akvinkuma vratili smo se u
centar grada i malo se promuvali mađarskom prestonicom. Na kraju smo se u nekom
restoranu najeli gulaša i drugih ovdašnjih specijaliteta i otišli do aerodroma
da sačekamo let za Baku.
Нема коментара:
Постави коментар