SOFIJA
Iz Belogradčika smo
otišli direktno u Sofiju. Kada sam pominjao da se Bugarska loše kotira na
srpskim putničkim sajtovima, ne spomenuh da je Sofija na jednom takvom forumu
pobedila kao ubedljivo najnezanimljiviji grad. Grad u kome nema bogzna šta da
se vidi i grad u kome nema bogzna šta da se radi. Glupost! U bugarskoj
prestonici postoje četiri srednjovekovne crkve, od kojih je jedna na Uneskovoj
listi svetske kulturne baštine. Koliko takvih crkava ima Beograd? Nijednu !
Koliko ih ima Novi Sad ili možda Niš? Niti jednu! Koji grad u
Srbiji to ima!? Ne tvrdim ja sad da je Sofija ne
znam kako zanimljivo mesto. Nije to neki fenomenalni grad, daleko je od toga,
ali brate mnogo je ispljuvaše. Kako bilo da bilo, ja sam proveo lepa tri dana u
Sofiji. Da budem precizniji, meni je tamo bilo lepo, a ta tri dana su zapravo
bila tmurna i kišna.
Sofija. |
Kao što rekoh, Sofija ima četiri drevne
crkve. Najstarija, posvećena sv. Đorđu, je, u stvari, antička rotonda iz 4.
veka i tek u 6. veku je pretvorena u bogomolju. Prvobitna namena ove građevine
nije baš jasna. Postoje predpostavke da je bila deo termi, mauzolej itd. U
unutrašnjosti rotonde sačuvano je i nešto živopisa i to iz perioda 10. – 12.
vek. Tokom turske vladavine služila je kao dzamija.
Crkva sv. Đorđa. |
Crkva sv. Đorđa je najstarija ovdašnja
crkva, a najznačajnija je bila sv. Sofija, koja je gradu i dala ime. Izgradio
ju je Justinijan I u 6. veku na mestu tri pređašnje crkve. U pitanju je ogromna
bazilika, čija unutrašnjost i nije nešto preterano zanimljiva. Mnogo interesantnije
je ono što se nalazi ispod nje, grobnice, kripte, mortarijum. U vreme naše
posete još uvek su bili u toku radovi kojima će se omogućiti da te podzemne
odaje budu dostupne posetiocima. Za vreme Osmanlija sv. Sofija je pretvorena u
dzamiju i to je bila sve dok se tokom zemljotresa 1858. godine nije srušio
minaret i usmrtio dva imamova sina. To je protumačeno kao loš znak i od tada
ova građevina više nije služila kao islamsko svetilište, već kao vojni depo.
Sv. Sofija. |
Treća srednjevekovna crkva u centru Sofije je
baš mala Sveta Petka Samardzijska. Obišli smo i nekoliko mlađih, ali
zanimljivih, crkava bugarske prestonice, kao što su Sveti Sedmočislenici, zatim ruska crkva sv.
Nikole i Sveta Nedelja. Ova poslednja je u narodu poznata i kao crkva Svetog
Kralja, jer se u njoj nalaze mošti našeg kralja Milutina. Prvobitnu crkvu na
ovom mestu su digli u vazduh komunisti 1925. godine. Nije mi ovo bilo prvi put
da sam posetio ovu bogomolju i uvek je u njoj bilo dosta ljudi koji su se
molili ispred Milutinovog sarkofaga. Mnogi vernici veruju da njegove mošti
štite od prirodnih nepogoda i zaraza. Više istorijskih izvora kaže da su za
vreme turske vladavine kralja Milutina
poštovali i sofijski muslimani, koji su se klanjali ispred njegovog
groba. Oni su ga nazivali Kral Baba.
Sv. Petka Samardzijska. |
Sv. Nedelja. |
Red je da spomenem i najmonumentalniju,
najraskošniju i najpoznatiju crkvu Sofije, katedralu Aleksandra Nevskog.
Podignuta je početkom 20. veka, a posvećena je ovom svecu, jer je on bio
zaštitnik ruskog cara Aleksandra II Nikolajeviča, koga Bugari zovu
Osloboditelj, jer je zahvaljujući njegovoj borbi protiv Turaka u Rusko –
turskom ratu (1877 – 1878) Bugarska oslobođena od viševekovnog osmanlijskog
ropstva.
Sv. Aleksandra Nevskog. |
U centru Sofije ima i bogomolja drugih
veroispovesti, kao što je sinagoga, navodno najveća sefardska u Evropi i Banja
Baši dzamija. Ova dzamija se pripisuje čuvenom otomanskom arhitekti Mimari
Sinanu. Verovatno su ovde posao, ipak, odradili njegovi učenici, jer je on u
vreme gradnje imao 89 godina.
Banja Baši dzamija. |
Sinagoga. |
Nije to jedina sačuvana islamska bogomolja
ovog grada, pošto je i Arheološki muzej u Sofiji smešten unutar nekadašnje
dzamije. Nije loš taj muzej, ali ništa posebno. Bili smo i u Vojnom muzeju,
koji takođe vredi obići. Tu su me slatko nasmejala bugarska tumačenja nekih
ratova u kojima smo bili rivali. Dobro, takvih proseravanja ima svugde. Treći
muzej koji smo posetili je Nacionalni istorijski muzej. Odličan je! Između
ostalih stvari u njemu se čuva i veliki broj zlatnih i srebrnih predmeta iz
tračkih ostava i tumula po Bugarskoj. Kada sam 2006. godine obilazio crnomorsku
obalu ove zemlje imao sam priliku da u Varni pogledam čuvenu izložbu “Tračko blago”. Radi
se o velikoj
izložbi koja se selila po celoj državi, a i po belom svetu. Na njoj su
predstavljeni najvredniji i najraskošniji trački nalazi Bugarske. Bio sam
oduševljen. Moram da napomenem da sam obišao na stotine muzeja i video
raznorazne arheološke izložbe, i ova definitivno spada u sam svetski vrh.
Pre obilaska Nacionalnog istorijskog muzeja
otišli smo prvo do obližnje crkve sv. Nikole i Pantelejmona. Ona se nalazi u
predgrađu Sofije, tačnije na obroncima Vitoše. Poznata je i kao Bojanska crkva,
po selu kome je pripadala, a koje je svojim širenjem progutala Sofija. Ova
mala, skromna crkva uvrštena je na
Uneskovu listu svetske kulturne baštine zbog svog izvanrednog živopisa iz 1259.
godine. Freske su stvarno sjajne i sa pravom se postavljalo pitanje otkuda
takvo vrhunsko zidno slikarstvo u jednoj seoskoj crkvi. Naime, kada je 1257.
godine na bugarski presto stupio Konstantin Tih za upravitelja Sredeca (Sofije)
postavio je svoga rođaka sevastokratora Kalojana. Kalojanu nije odgovarala
klima u Sofiji, vruća leta i česte magle tokom zime, pa se naselio u obližnjoj
Bojani, te je morala i da se sredi lokalna crkva. Inače, ovaj, sada prigradski
deo Sofije je tokom komunizma bio pun kuća i vila partijskih i državnih
funkcionera, a danas se tu kočopere dvorci bugarskih biznismena i političara.
Kao što rekoh, Kalojan je bio rođak
bugarskog cara, polusrbina, Konstantina Tiha. Sam Konstantin Tih je često
isticao svoje srpsko poreklo i ubrajao je Stefana Nemanju i Savu u svoje
pretke. Gotovo sigurno je da su Nemanjići i pomogli da se dokopa bugarskog
prestola. Njegov rođak Kalojan je takođe naglašavao svoje srpske korene. Tako
je na ktitorskom natpisu u Bojanskoj crkvi napisao da je on unuk srpskog kralja
Stefana Nemanje.
Bojanska crkva. |
Malo smo poranili prilikom obilaska Bojanske
crkve, tačnije došli smo nekih 20 minuta pre otvaranja. Muvali smo se ispred
crkve, a onda je došao autobus pun japanskih turista. Nisam mogao da verujem
kada su odmah po izlasku iz busa svi stali ispred zatvorenih crkvenih vrata i
formirali red. Kakvi moroni, da ne bi neko od nas dvoje slučajno ušao pre njih.
Pošto je crkva mala, mogla je da ulazi samo grupica po grupica ljudi, pa je
potrajalo dok se nisu izređali svi ovi žutaći.
Нема коментара:
Постави коментар