понедељак, 3. јун 2019.

Andaluzija 2019. (5. deo)


SEVILJA

   Iz Kordobe smo otišli u Sevilju. U pitanju je stari grad, koji je po mitologiji osnovao Herakle, ali je glavnu ulogu na istorijskoj sceni ovih prostora dobio tek nakon propasti Kordobskog kalifata 1031. godine. Naime, tada je stvoreno više manjih nezavisnih muslimanskih država – taifa, u kojima su vladale razne dinastije. Od svih njih najači su bili Abadidi. Ovu dinastiju osnovao je Abu Al Kasim ibn Abad, kadija u Sevilji. Abadidi su vladali južnim Portugalom (Algarve) i južnom Španijom sve do Mursije. Međutim, sa severa su sve više nadirali hrišćani. Za vreme Abada III Španci su povratili Toledo (1085), a uplašeni žitelji Sevilje zatražili su pomoć od Almoravida. Radi se o berberskoj dinastiji iz severne Afrike, koja je nastala iz verske sekte. Ovi Berberi su savladali vojsku Alfonsa VI i zatim preuzeli Al Andaluz, kojim su vladali iz Marakeša. Kasnije će Almoravidi biti smenjeni u svojoj postojbini Maroku od strane Almohada, koji će preuzeti vlast i u muslimanskom delu Pirinejskog poluostrva.
Sevilja.

   Kralj Kastilje Ferdinad III oslobađa Sevilju 1248. godine. Nekih skoro 2,5 veka kasnije ona će doživeti svoje zlatno doba, i to u bukvalnom smislu, pošto je Sevilja imala zvaničan monopol na trgovinu sa Amerikom i sve zlato novog kontinenta ovde se slivalo. Tako je bilo sve do sredine 17. veka kada je kuga odnela polovinu žitelja ovoga grada. Kasnije je usledio još jedan ozbiljan problem. Reka Gvadalkivir je zbog peščanih sprudova postala problematična za pristajanje brodova koji su dolazili iz Amerike i 1717 . godine državna direkcija za trgovinu sa Amerikom prebačena je u Kadiz. Toliko, što se tiče istorije ovoga mesta.
Reka Gvadalkivir i četvrt Triana.

   Sevilja je danas veliki grad od skoro 700.000 stanovnika. Ona ima nove, moderne četvrti ali je sačuvala i svoje tzv. istorijsko jezgro. Tu, u tom centru starog dela grada najviše se ističe katedrala (najveća gotska katedrala u svetu). Gradila se od 1434. godine, pa sve do 1517. godine. Napravljena je na mestu nekadašnje dzamije. Nema šta, radi se o spektakularnom zdanju, krcatom raznim delima čuvenih slikara i vajara. Tu su i velike kitnjasto ukrašene orgulje. Naravno, ne manjka ni zlata.
Seviljska katedrala.

   U ovoj crkvi nalazi se i grob Kristifora Kolumba. Njegov grob je, u stvari, interesantan spomenik iz 1899. godine. Četiri statue, koje predstavljaju četiri španska kraljevstva (iz vremena Kolumba): Kastilja, Aragon, Navara i Leon, nose kovčeg slavnog moreplovca. Međutim, postoje neke kontroverze oko toga da li su ovde stvarno pohranjeni Kolumbovi ostaci. Naime, Kristiforove kosti su nakon njegove smrti u Valjadolidu mnogo puta premeštane. Prvo su prenete u Sevilju, odakle su 1542. godine prebačene u Santo Domingo. Kada su Francuzi 1795. godine zauzeli ovaj dominikanski grad, njegovi ostaci su evakuisani u Havanu, odakle su kada je Kuba postala nezavisna 1898. godine vraćene u Sevilju. DNK analiza iz 2006. godine potvrdila je da se u Seviljskoj katedrali nalaze kosti Kristifora Kolumba, ali ima i onih koji sumnjaju da su to možda ostaci njegovog brata Dijega.
Grob Kristifora Kolumba.

   Najzanimljivija u celoj katedrali bila mi je Giralda. Radi se o nekadašnjem minaretu koji je pretvoren u zvonik. Giraldu su, inače, izgradili Almohadi, a napravljena je po uzoru na minaret čuvene dzamije Kotubije u Marakešu. Visoka je 105 metara i do njenog vrha ne vode stepenice, već rampe. Kažu da je to tako urađeno da bi mujezin mogao jašući mazgu da se uspe gore radi ezana.
Giralda.

   Dopalo mi se i dvorište, tj. Patio de los Naranjas. Pogađate, u njemu se nalaze stabla pomorandzi i to 66 komada. Centralno mesto zauzima fontana, za koju se misli da je još iz doba Vizigota.
   Odmah preko puta katedrale nalazi se Real Alkazar, odnosno kraljevska utvrđena palata. U pitanju je nešto nalik Alhambri. Opet ludilo od arabeski, štukatura, keramičkih pločica, intarzija, rezbarija, fontana, vrtova! Ma, fantastično, skoro kao Alhambra! Ovo je još jedan sjajan spomenik islamske umetnosti. U stvari, dobrim delom su ga napravili i hrišćanski kraljevi. Ok, nije baš samo u pitanju muslimanska arhitektura, već ovo možemo smatrati nekakvim miksom hrišćansko – mudzeharskog graditeljstva.
Sevilja, Real Alkazar 

   Na mestu Alkazara prvo utvrđenje je u 10. veku izgradio kordobski guverner Sevilje. Ono je već u 11. veku doživelo preuređenje. Tada su mu abadidski vladari dodali prvu palatu. Drugu su izgradili Almohadi. Kada su Španci zauzeli Sevilju 1248. godine, ovde se smestio Ferdinand III od Kastilje. Njega će u ovome slediti i nekoliko potonjih vladara. Najviše izmena na Alkazaru odradio je Pedro I. Inače, Real Alkazar je i dalje u posedu španske krune i, recimo, 1995. godine ovde je proslavljeno venčanje ćerke Huana Karlosa I. Kad smo kod tih „svežijih“ dešavanja vezanih za ovaj veličanstveni kompleks, da spomenem i da su ovde snimane pojedine scene iz „Igre prestola“. To je, ubeđen sam, i te kako doprinelo da sam dobrih sat vremena čekao da bih ušao u Alkazar. Fucking tourists! Nerviraju me, ali obrni – okreni, i ja sam jedan od njih, koliko god to ne priznavao.
Sevilja, Real Alkazar.


   Jedan od simbola Sevilje je i Tore del Oro. To je almohadska kula iz 13. veka, koja se nalazi na obali Gvadalkivira i služila je za kontrolu plovidbe. Pretpostavlja se da je na suprotnoj obali postojao još jedan toranj, sa kojim je Tore del Oro bio povezan lancem. Tako je mogao da se po potrebi blokira prolazak brodova. Današnji naziv je ova kula, navodno, dobila jer je tu skladišteno zlato sa brodova koji su u Sevilju doplovljavali iz Amerike. Po drugoj teoriji, naziv Zlatni toranj je dobio to ime, jer je njegov nekadašnji krov bio pokriven nekakvim žutim pločicama.
Tore del Oro.

   Sevilja je takođe poznata i po Španskom trgu. To je ogroman polukružni trg, oivičen velikom, raskošnom građevinom. Duž tog polukružnog zdanja prostire se dugačak trem, na čijem podnožju su keramičkim pločicama, u tehnici ažulej, prikazane sve španske provincije. Na sredini ovoga prostora nalazi se velika fontana, kao i kanal preko koga prelaze simpatični mostići, takođe obloženi keramičkim pločicama. Španski trg je napravljen za potrebe Expa 1929. Zbog te izložbe je tada, u istom ovom delu grada, sagrađen i čitav niz paviljona raznih zemalja. Ovde su smeštena i dva velika muzeja, od kojih sam ja, što nije teško pretpostaviti, posetio samo arheološki.
Španski trg.

   Kad smo već kod Expa, Sevilja je bila domaćin ovoj izložbi i 1992. godine, kada je takođe svašta izgrađeno, ali pošto mene dibidus ne zanima moderna arhitektura, nije mi padalo na pamet da idem to da vidim. U stvari, da budem iskren, ipak sam posetio jednu modernu građevinu u ovom gradu. To je Metropol Parasol, koju još zovu i Pečurke (Las Setas). Radi se o, navodno, najvećoj drvenoj konstrukciji na svetu, koja, inače, ničemu ne služi. Na tridesetak metara visokim stubovima postavljen je, da kažem, krov, nalik pčelinjem saću i po tome može da se šeta. Meni je to bilo bezveze, ali nema veze. Ispod te skalamerije nalazi se pijaca, što mi je bilo zanimljivije, a ispod pijace antički arheološki lokalitet, na koji se naišlo kada su počeli da grade ovo čudo. Lokalitet nije ništa posebno, ali je sve kako treba zaštićeno i predstavljeno.
Metropol Parasol.

   Preko puta starog dela Sevilje, na drugoj obali reke Gvadalkivir, prostire se četvrt Triana. To je lep i živopisan kvart, sa starim kućama čije su fasade često ukrašene keramičkim pločicama. Kažu da su iz Triane potekli najpoznatiji toreadori i flamenko-igrači Sevilje. Ovde se nalazi, tik uz elegantni metalni most Izabele II, i tvrđava sv Đorđa (Castillo de san Jorge). U stvari, bolje je reći ono što je od nje ostalo, a to je izuzetno skromno. U toj tvrđavi bilo je sedište čuvene Španske inkvizicije od 1481. do 1785. godine.
   O Španskoj inkviziciji se danas pričaju svakojake gluposti. Sve je to posledica viševekovne protestantske propagande, koja je uspešno ocrnila ovu instituciju. Ne kažem ja da je to bila nekakva pozitivna organizacija, daleko od toga, ali nije bila ništa okrutnija od istovremenih civilnih sudova. Čak se može reći da je bila humanija, odnosno kazne su bile blaže, a i broj smrtnih presuda je bio manji. I same metode mučenja, radi iznude priznanja bile su blaže nego u tadašnjim javnim sudovima. Glavni cilj Španske inkvizicije, kada je osnovana, bio je da se očuva jedinstvo novostvorene države, a za to je bilo potrebno osigurati homogenost naroda i jedinstvo u jednoj veri. U početku je bila usmerena prvenstveno na Jevreje i muslimane, a kasnije i na protestante.

   Dopala mi se Sevilja. To je glavni i najveći grad u Andaluziji. Svašta ima da se u njoj vidi i zato smo u ovom gradu i najduže ostali. Bogata je i raznoraznim dešavanjima, kako zbog svoje veličine, verovatno i zbog brojnih turista. U Sevilji se nisam držao samo starijih kvartova, već sam se promuvao i novim delovima grada. Čak sam bio do stadiona Ramon Sančez Pizhuan, na kome igra fk. Sevilja. Nisam ja od onih ljudi koji namenski idu da vide stadione poznatih fudbalskih klubova, mada se ložim na ovaj sport, već mi se hotel nalazio nedaleko od ovog sportskog objekta, pa sam, eto, bacio pogled  i na njega.

   Naravno, u obilasku Sevilje akcenat mi je bio na starijim delovima grada, kao što je, recimo, Bario de Santa Kruz. U pitanju je nekadašnja jevrejska četvrt, sa uskim krivudavim, kaldrmisanim uličicama, starim kućama i živopisnim malim trgovima. Iznenadio me je velik broj kamenih žrvnjeva ugrađenih u zidove zgrada. Prvi put sam naišao na ove mlinske kamenčuge u ovakvoj sekundarnoj upotrebi.
Bario de Santa Kruz.

   U ovom delu grada nalazi se i lokal u koji smo otišli na flamenko. Ja, inače, nisam neki poznavalac muzike i generalno mi muzika u životu ne znači baš mnogo. Međutim, zbog mojih saputnika rešio sam i ja da odem na flamenko, ali mi nije padalo na pamet da idem na one predstave za turiste, gde se naplaćuje ulaznica, kao da sam na koncertu, a ne u kafani. Izabrali smo lokal koji je takođe poznat i popularan među turistima, ali je zadržao i nešto od autentičnosti. To je jedan jednostavan, veliki prostor u dva nivoa, sa krovom od nekog bezveznog pleha. Sve je unutra jeftino urađeno i prilično musavo, ali simpatično sve to izgleda. Sedi se na niskim klupama za spojenim stolovima. Ponuda u restoranu je skromna, odnosno svodi se na par varijanti mezea od raznih kobasica i sireva, a sve se servira na papiru. Ja sam uz to naručio i sangriju. Bila je odlična. Ranije sam samo probao onu bezvezariju što proizvodi Vinarija Čoka. Baš mi se dopala, tako da sam sabio negde oko litar i po ovoga napitka. Bogami, nije sangrija ni tako slaba. Elem, sve je bilo dobro, i meze i piće, a takođe i izvođači flamenka. E, sad, kao što rekoh, nisam neki stručnjak da procenim koliko su stvarno kvalitetni ti muzikanti, ali meni je to zvučalo super. Posebno me oduševio neki deda od preko sedam banki, koji je na kraju programa svojim izvođenjem sve digao na noge. Sve u svemu bilo je to jedno lepo provedeno veče.


  

Нема коментара:

Постави коментар