понедељак, 21. мај 2018.

Kina i Kirgizija 2018. (2. deo)


URUMČI

   Iz Istanbula smo najpre odleteli do Biškeka, a onda, posle par sati čekanja na aerodromu, odmah nastavili dalje do Urumčija. Prvobitni plan nam je bio da ostanemo nekoliko dana u Kirgistanu i da tek onda idemo u Kinu. Međutim, zbog otkazanog leta bili smo prinuđeni da drugom aviokompanijom, maltene odmah po sletanju u kirgizijsku prestonicu, produžimo za Urumči.
   I tako stigosmo u Urumči, grad od nekih 3,5 miliona stanovnika, prestonicu Siđjang ujgurske autonomne oblasti. Kažu da je ovo mesto najudaljenije na celom svetu od bilo kog mora ili okeana. Urumči me uopšte nije zanimao i u njemu sam planirao da ostanem samo jedan dan, ali zbog otkazivanja leta bio sam primoran da u njemu boravim čitava tri dana. Šta da se radi?!
Urumči.

   Posle dva dana i jedne noći nespavanja, vožnje sa dva aviona i dreždanja na dva aerodroma, konačno se dokopasmo hotela, koji smo unapred rezervisali. Međutim, nije ni dalje baš sve teklo glatko. Dzaba što je sve unapred rezervisano preko Bukinga, dzaba što smo sve što treba odštampali, prošlo je i te kako vremena dok to nisu shvatili Kinezi na recepciji. Kada smo se najzad dokopali soba ispostavilo se da one nemaju prozore. Kako, bre, sobe bez prozora, pa oni nisu normalni?! Ajde da u njoj treba samo da prenoćim, ali da boravim tri dana u sobi bez prozora! Kako da zapalim cigaretu u takvoj sobi? Ja bih verovatno legao na rudu, ali je ženska polovina naše ekipe digla dzevu na recepciji, te smo ubrzo napustili ove dušegupke i prešli u normalne sobe.
Urumči.

   Sutra ujutro, nakon što smo se konačno naspavali kao ljudi, otišli smo do železničke stanice da podignemo vozne karte koje smo unapred pazarili preko interneta. I ova operacija je potrajala i, očekivano, i za nju su bili potrebni debeli živci. Sledeći zadatak nam je bio da zamenimo novac, što se već može smatrati malim podvigom. Trebalo je prvo pronaći banku gde je moguće to obaviti, pošto retko koja pruža te usluge. Zatim je potrebno, valjda, otvoriti račun u toj banci i potpisati gomilu nekih papira da biste došli do juana. Znajući za to, pare je za sve nas menjao jedan član naše male družine, ali i pored toga proveli smo skoro dva sata u toj banci.
Hong Šan


   Sa juanima u dzepovima napokon krenusmo i da vidimo nešto od Urumčija. Prvo Hong Šan iliti Crvenu planinu. To je, u stvari, brdo usred grada. Na njemu se nalazi jedan budistički hram, navodno iz vremena Tang dinastije (618-907), kao i jedna mala pagoda, sagrađena tokom Juan dinastije (1277- 1367). To bi bilo to što ima da se vidi na Crvenoj planini, a ostalo je lepo sređen park sa igralištima za decu. Sve u svemu ok, ali nije nešto što bi bilo ,,must to see“.
Hong Šan, pagoda.

Hong Šan, budistički hram.


   Posle Hong Šana otidosmo i do poznatog gradskog parka „Narodni park“. U pitanju je veliki park još iz 18. veka, sa jezercetom i kojekakvim paviljonima.
Narodni park.

   Tokom vremena provedenog u Urumčiju otišli smo par puta i do Velikog bazara. Radi se o nekoliko modernih zgrada raspoređenih oko velikog dvorišta na čijem centru se uzdiže visoki minaret. Ništa posebno, ali vredi se malo promuvati između tezgi sa začinima, hranom, krznom, đinđuvama i raznom drugom robom. Ima tamo i tone predmeta od žada. Najzanimljiviji su mi bili čuveni ujgurski noževi, a posebno su mi zapali za oko, izuzetno popularni, prsluci za decu napravljeni od koža mačaka.
Bazar u Urumčiju.


   Ono što je stvarno vredelo posetiti u ovom gradu je fenomenalni muzej. Najinteresantniji su mi bili predmeti od organskih materijala, stari i nekoliko hiljada godina, koji su dobro sačuvani zahvaljujući pustinjskoj klimi. Stalna postavka je krcata kožnim cipelama, kapama, tekstilom, drvenim predmetima, kao što su posude, igračke, alatke itd. Tu su i pletene korpe, sandale i slične stvari. Ima i nekoliko potpuno celih lukova sa strelama i tobolcima. 
Muzej u Urumčiju.


   Glavna atrakcija su tzv. Tarimske mumije. Radi se o desetak mumija koje su očuvane sa sve garderobom, a na jednoj su jasno uočljive i tetovaže. Datuju se od 1.800 pne, pa sve do prvih vekova nove ere. Zanimljivo je i to što je veći deo mumificiranih pokojnika indoevropskog porekla, odnosno u pitanju su belci. Reč je o Toharcima koji su naseljavali prostor Tarimskog basena sve do 7 - 8 veka, kada su ovu oblast zauzeli Ujguri i drugi turski narodi. Toharci su bili budisti i manihejci, a iza sebe su ostavili brojne manuskripte pisane na svom indoevropskom (toharskom) jeziku. 
Tarimska mumija.
  
   Kao što već rekoh, planirali smo da u Urumčiju ostanemo jedan dan, a silom prilika bili smo u njemu tri dana. Iako on nije ni blizu gradova kakve volim, u njemu mi je bilo ok. Možda razlog za to leži u tome što mi je ovde sve bilo novo. Prvi put u Kini, prvi put u Sinđjangu. U svakom slučaju nije mi bilo dosadno.
   Još tokom ta moja prva tri dana u Kini došao sam do zaključka da je ova zemlja prilično komplikovana za samostalna putovanja. Ništa ne možeš jednostavno i lako da obaviš. Već sam pominjao menjanje para, kupovinu voznih karata i mučenje na recepciji hotela. Takva je situacija i po restoranima. Pošto ne postoji mogućnost druge komunikacije osim pantomime, morali smo da pronalazimo lokale koji imaju jelovnik sa slikama ili da bar imaju po zidu okačene fotografije klope. Čak i u takvim restoranima nije sve išlo glatko. Pokažeš mu na slici jelo koje si izabrao, prstom gestikuliraš broj jedan, a on te i dalje gleda belo kao tele. Pa, šta drugo može da znači nego „jedna porcija toga sa slike za mene“! Bio sam i po drugim državama gde ljudi ne znaju engleski i gde pišu meni potpuno nerazumljivim pismom i gde ništa ne razumem od toga što govore, ali sam bar pet puta lakše komunicirao sa njima nego sa Kinezima. Da me ne shvatite pogrešno, nisam imao nikakvih negativnih iskustava sa Kinezima ili Ujgurima, naprotiv svi su bili ljubazni i fini, ali bilo šta im objasniti je paklena misija.
   Kad već pominjem restorane, što se tiče klope imao sam različita iskustva. Bilo je i fenomenalnih jela, a bilo je i nekih bezvezarija. Vrlo brzo sam batalio one njihove nudle, tj. rezance sa brdom raznog povrća, malo mesa i puno vode. Ok, ponekad to može da prođe, ali jebeš čorbuljake, ja sam više za nešto konkretnije. Na primer, kao što su ražnjići, odnosno kebabi, koji su nezaobilazni u ujgurskoj kuhinji, doduše veoma često su žilavi u tri lepe ...

   Inače, već prilikom moje prve večere u Kini bio sam primoran da obrok izkonzumiram bez hleba, jer ga ili nisu imali u restoranu ili ja nisam uspeo da objasnim šta mi treba. Jebeš klopu bez hleba. Gde može pirinač i slične gluposti da zamene lebac. Taj problem sam kasnije rešavao tako što bih svaki dan u ujgurskim pekarama pazario lepjošku, iliti nan, odnosno pogaču i nosio je sve vreme sa sobom u malom rancu. Osim toga u jednom supermarketu sam kupio teglu kompota, za koju je bila prilepljena prava metalna kašika. Kompot sam odmah pojeo, a kašiku ubacio u ranac, u kesu sa pogačom, jer mi nije padalo na pamet da se mučim sa štapićima. Onda bih u kafani kad mi stigne obrok izvadio panju i kašiku i navalio.
   Kad smo već kod ića i pića red je da spomenem i kineske alkoholne proizvode. Isprobavao sam razne vrste njihovih rakija, koje se uglavnom prave od sirka. Kod nas sirak služi za izradu metli tako da sam ovo kinesko piće iz milošte prozvao metlovačom. Gotovo sve rakije su bile na istu foru i uglavnom su jačine preko 50 %. Šta ja znam, mogu da prođu, ali ništa posebno.

Нема коментара:

Постави коментар