уторак, 29. мај 2018.

Kina i Kirgizija 2018. (17. deo)

ISIK KUL

Posle Burane nastavili smo dalje do jezera Isik Kul i gradića na njegovoj obali Čolpon Ate. Još tokom vožnje oduševili su me prizori ovog jezera, tirkizne boje njegove vode i snežne planine Tjen Šana u pozadini. Stvarno je spektakularno! Isik Kul je drugo po veličini planinsko jezero na svetu, odmah posle Titikake. Dugačko je oko 180 km, a široko 60 km i zauzima površinu od 6.236 km2. U njega se uliva preko 100 reka i potoka. Poznato je i po toplim izvorima, zbog čega se nikada ne ledi. Njegovo ime IsiK Kul znači „Toplo jezero“. Osim toga malčice je slano.
Isik Kul.

Čim smo se smestili, krenuli smo da obiđemo Čolpon Atu. Inače, Isik Kul je glavno letovalište Kirgiza i Kazaha, a, bogami, popularno je i kod mnogo Rusa. Zbog toga u Čolpon Ati ima puno pansiona, malih hotela, a videh i jedan pomalo oronuli sanatorijum, za koji pretpostavljam da je iz vremena SSSR-a. Mi smo bili van sezone, tako da nije bilo ni turista, ni gužve. Možda mi je i zbog toga čitavo ovo mesto delovalo pomalo zapušteno. Mislim na polomljene pločnike, zarđale ograde, zarasle staze i slično. Kada bi komunalne službe više na tome poradile Čolpon Ata bi bilo sjajno mesto, jer je priroda, tj. okruženje u kome se nalazi fantastično.
Čolpon Ata, Isik Kul.

Spustili smo se do plaže, a ja nisam mogao da odolim da ne skinem patike, zavrnem nogavice i malo gacam po besprekorno bistroj vodi Isik Kula. Plaže su peščane, odnosno pre bih rekao od izuzetno sitnog šljunka. Sve do pred sumrak muvali smo se obalom jezera, a onda smo otišli u neki restoran. Naravno, za večeru riba!

Ujutro smo se taksijem prevezli do glavne atrakcije ovog turističkog mesta, odnosno do nalazišta sa petroglifima. U pitanju je jedno polje puno kamenja, nalik ogromnim oblucima, koje su tokom hiljada godina tu nataložili glečeri i bujice. To je samo po sebi zanimljivo, čak i da neki od tih kamenova nisu iscrtani. Inače, ovo nije jedini lokalitet sa petroglifima u okolini Isik Kula, ali je najveći i najlakše dostupan. Mnogi arheolozi za ovo nalazište misle da je bilo neka vrsta svetilišta na otvorenom, gde su Skiti vršili žrtvovanja i obavljali kojekakve svete rituale. Najstariji petroglifi potiču iz bronzanog doba (1.500 pne), ali većina njih su iz perioda od 8. veka pne, pa do 1. veka nove ere. Ima i nešto mlađih crteža, od 5. do 10. veka, koje su ostavili turski narodi.
Čolpon Ata petroglifi.

Uglavnom su predstavljene životinje i to najčešće kozorozi. Neki „stručnjaci“ uspevaju da među tim životinjama prepoznaju i snežnog leoparda, gotovo istrebljenog simbola ovih prostora. I to nije sve, već tumače da je taj leopard prikazan kako pomaže lovcu u lovu. Neki, isto tako maštoviti, zaključuju da se u predstavama jahača mogu prepoznati čuveni ratni konji iz Fergane, za kojima su ludeli kineski carevi, koji su slali misije, a i vojske u ove krajeve, ne bi li formirali konjicu, od tih kako su ih zvali „nebeskih konja“. Među petroglifima ima i predstava baktrijskih kamila, što ne čudi, s obzirom da je severna ruta Puta svile prolazila duž jezera.

Inače, već ranije pominjani slavni budistički monah Sjuencang je prilikom svog višegodišnjeg putovanja do Indije i natrag, prošao obalom Isik Kula i o tome ostavio zapis. Treba reći i da se tokom vekova nivo Isik Kula menjao, tako da se danas neki stari gradovi nalaze ispod vode. To je arheološki potvrđeno, međutim postoje i brojne ne dokazane legende. Jedna od njih je da je na jednom od ovdašnjih ostrva Dzingis Kan zakopao nebrojeno zlato. Na drugom, pak, ostrvu je Tamerlan sebi podigao palatu.
   Taksista koji nas je dovezao do petroglifa bio je dobar i druželjubiv lik i zajedno sa nama je obilazio lokalitet, trudeći se da imitira vodiča. Posle smo tražili da nas preveze do obale jezera, a on je to izveo tako što nas je prečicom provozao preko napuštene aerodromske piste.
   Otišli smo i do lokalnog muzeja, gde su ne samo mene, već sve nas, pustili besplatno kada sam im pokazao legitimaciju. I ne samo to, već je došla direktorka muzeja da se upoznamo i da nas provede kroz postavku. Dobili smo i neke brošure, fino se ispričali i razmenili email adrese. E, tako se to radi, kada ti dođe kolega u posetu, a ne kako se ponašaju kineske jajare. Muzej je mali, ali simpatičan, a postavka je dobra i zanimljiva.
   Dužan sam vam još jednu zanimljivost o ovom jezeru. Ovde je tokom SSSR-a postojala mornarička baza, gde su testirana visoko – precizna torpeda i druga pomorska oružja. Kažu da nikome od protivnika u Hladnom ratu nije padalo na pamet da ovde, u delu Sovjetskog saveza najudaljenijem od bilo kog mora ili okeana, maltene u sred planina Tjen Šana, traga za takvim poligonom.
Isik Kul.

Negde popodne po nas je došao naš taksista, te smo krenuli nazad u Biškek. Predveče smo se još jednom prošetali kirgizijskom prestonicom, obavili malu kupovinu i otišli do onog dobrog restorana, ovaj put na jagnjetinu. Po povratku u hostel spavali smo svega par sati, jer smo rano zorom imali let za Stambol. U Istanbulu  sam se pozdravio sa prijateljima, koji su ostali da provedu još i vikend u ovom gradu, a ja sam sačekao avion za Beograd. Tako se završilo ovo putovanje po Kini i Kirgistanu.

1. Konačno dođoh i do posljednjeg nastavka putopisa i mogu samo da kažem svaka čast na ideji i hrabrosti da je realizuješ, a pogotovo za cimanje po Kini. Uživao sam u čitanju, a moram priznati da mi je posebno bilo zanimljivo čitati o Kirgistanu, iako Kina ima da ponudi više u turističkom smislu.

Одговори
    1. Hvala Svjetski putniče i izvini što tek sada odgovaram na tvoj komentar. Tek sad sam ga spazio, izgleda da je google omanuo da me obavesti. Pozdrav i sve najbolje!

Избриши
  2. sve pohvale i od mene!Zadovoljstvo mi je bilo proputovati sa tobom ovim delom sveta o kojem nemamo baš priliku često da čitamo. Da ne pričam o tome koliko si me puta samo nasmejao dok sam čitao ove tvoje avanture. Čekamo tvoj izveštaj iz Rima. Pozdrav!

3. Hvala Mister No. Svaka čast i tebi na tvojim fotografijama. Kad god izbaciš neki novi album sa putovanja obavezno odgledam. I to ne po svaku cenu odmah, nego sačekam da budem slobodan da ih natenane razgledam. Stvarno su ti odlične fotografije. Pozdrav!