уторак, 29. мај 2018.

Kina i Kirgizija 2018. (16. deo)


BURANA

   Sutradan ujutro zaustavili smo taksi i vrlo brzo se dogovorili da nas, za neke baš male pare, vozi do tristotinak kilometara udaljenog jezera Isik kul, s tim da se usput zaustavimo kod lokaliteta Burana, da ga pogledamo. Burana je nekadašnja karakanidska prestonica Balasagun i nalazi se oko 80 km od Biškeka. Zapravo, to je jedan od nekoliko njihovih glavnih gradova, pošto su se ovi nomadi tokom postojanja njihovog kaganata (840 – 1212) više puta delili.
Burana toranj.

   Glavna atrakcija na ovom lokalitetu je tzv. Burana toranj, odnosno minaret iz 11. veka. Originalno je bio visok 45 metara, ali se vremenom urušio, tako da sada doseže visinu od 25 metara. Početkom dvadesetog veka ovdašnji Rusi su ga obnovili i konsolidovali, jer mu je pretilo rušenje. Drugu restauraciju je ovaj spomenik kulture imao 1970. godine. Burana minaret je napravljen od cigala i ima oktagonalnu osnovu. Inače, radi se o vrlo „fotogeničnom“ zdanju pošto se u njegovoj pozadini pružaju moćni, snegom pokriveni, vrhovi Tjen Šana.
Balbali.

   Na ovom lokalitetu mogu da se vide i skromni ostaci nekoliko mauzoleja, zemljani bedemi, kao i mali muzej. Meni su najzanimljiviji bili balbali, ili što bi rekli Rusi, babe. U pitanju su antropomorfni nadgrobni spomenici, koji su prisutni na širokom evroazijskom prostoru, od Mongolije, preko Centralne Azije, do južne Rusije i Ukrajine. Buranski balbali se datuju od sredine 6. veka, odnosno od formiranja I turskog kaganata, a prestanak njihove izrade povezuje se sa 960. godinom, kada je islam prihvaćen za zvaničnu religiju Karakanida. Na gotovo svim balbalima su, krajnje šematizovano, predstavljeni brkati ratnici. Često u jednoj ruci drže posudu, a u drugoj nož. Ovo mi je bilo baš interesantno i mislim da sam fotografisao bukvalno svaki balbal na ovom arheološkom nalazištu, a ima ih otprilike pedesetak. Osim njih na lokalitetu je postavljeno i nešto petroglifa, žrvnjeva, kao i kasnijih islamskih stela.
Balbali.


   Veoma mi se dopala Burana i posebno balbali. Verovatno sam ovde malo subjektivan pošto, sam se nekada davno bavio proučavanjem drevnih nomadskih naroda, pa mi je, eto, i zbog toga ovo bilo zanimljivo.
Petroglifi.
Jurta.

Нема коментара:

Постави коментар